Saturday, March 23, 2013

» Home »

Nha Trang beach city & Yang Bay waterfall

Raglay ethnic girls at Yang Bay tourist park
Raglay ethnic girls at Yang Bay tourist park

The girls were performing music with traditional
instruments of the Raglay ethnic minority
people who are living in Yang Bay.
The instruments are made of bamboo.

6 to 12 March 2013 – I was back to Nha Trang beach city on the third visit. I didn’t feel well when I took a bus from Phan Thiết to Nha Trang (250km). I got sore throat, headache and feeling dizzy after running around to many places during the past 10 days. Fortunately, I found a cheap and clean guesthouse which is located in the center of the city, only a few minutes walking to the beach. I decided to stay in Nha Trang for a week or 10 days. I wanted to relax and discover the city by motorbike. I got a 50cc Honda motorbike from my cousin living in Nha Trang and I could use it as long as I stayed in the city.

Nha Trang is a famous beach city in the South Central Coast of Vietnam. It is a favorite destination for Russian tourists during their winter time and you can see them on the tours, at markets or on the beaches. All brochures or boards are now written in Russian and there is a high demand of Russian speaking tour guides. I used to learn Russian in the past, but I forgot the language and I also don’t find Russian people attractive to me to re-learn it. Because many Russians cannot speak English, they always go together and there is almost no contact with local people when they travel. However, they bring good income for the local tourism by using services and shopping.

Ponagar Tower in Nha Trang
Ponagar Tower in Nha Trang

The towers were built during the 7th and 11th
centuries. The tallest tower is 23m high.
I bought a map and started discovering Nha Trang city by motorbike. The city is not too large, so it’s easy to go everywhere. Most of the streets have similar names as the ones in Hanoi, so I can remember them quickly. When wandering about streets, I found many interesting places in the city, for example a Vietnamese Kungfu club, a belly dance club, various restaurants, markets, pagodas and cathedrals etc. One day I followed a road and suddenly I found myself in the countryside. The landscape there was stunning with great mountain scenery, rice fields and local houses. There is no traffic jam in Nha Trang. The air is fresh as it's not crowded, plus cheap food, warm weather (rain for only two months per year), gentle people, and most of all, 15km long beach right in the city, so this is a great place to live.

Crocodile meat - Lunch at Yang Bay waterfall
Crocodile meat - Lunch at Yang Bay waterfall

My first ever taste of crocodile meat. (Món thịt cá
sấu trong bữa trưa tại thác Yang Bay)
On the Day 6 of my stay in Nha Trang, I lost my money at a market after visiting Ponagar tower of the Cham ethnic minority people. It was my fault and the money fell off my pocket at a bakery and I couldn’t find it when I returned. The amount was enough for me to buy food for a week. Feeling depressed, I decided to book a tour to Yang Bay waterfall next day and move on to Đà Lạt city in the Central Highlands afterwards as a change of scenery.

The one day tour to Yang Bay waterfall was interesting. There are 1000 households of the Raglay ethnic minority people living in Yang Bay area. Their musical instruments are typical ones of the culture of the Central Highlands. Yang Bay tourist park is located 45km from Nha Trang. Problem was that 90% of the tourists on the tour were Russians and the tour guides only explained about instruments in Russian language. At the middle of the music show performed by the Raglay ethnic minority people, most Russians left the room early. They preferred swimming at the waterfall and in hot spring.

Worshipping place of a family
Worshipping place of a family

When wondering around Nha Trang by motorbike,
 I was in the countryside and found some
 interesting things there.
I had the chance to taste crocodile and ostrich meat at lunch (included on the tour). Yang Bay tourist park is a large area, so tourists must go by train or by electric cars. Other than Yang Bay waterfall and Ho Cho hot spring, there are some games like pig racing, crocodile fishing, ostrich racing etc.

I expected to stay for a longer time in Nha Trang, but I decided to leave. Next time I will go on a tour to Monkey island. On my trip last year, I went to four islands which were also on a one day tour. There are many great sites near Nha Trang and I will go back to see them all.

Travel tips: Phan Thiết city is 250km south of Nha Trang and it takes 5 hours to travel by bus. Most tourists go to Nha Trang from Mũi Né town.

The beach in Nha Trang city
The beach in Nha Trang city

15km long beach right in the city
Nha Trang is 450km from Sài Gòn and it takes a whole day or night to travel by bus or by train. The one day tour to Yang Bay waterfall costs US$ 20 (or VND 420,000). The tour starts at 8:30am and ends at 4pm. Tourists should be careful with bag snatching at night in Nha Trang city.

Phương Trang high quality bus (office at No. 7, Hoàng Hoa Thám street, Nha Trang city) runs on route Nha Trang – Đà Lạt (140km), ticket VND 135,000, it takes 4 hours to travel. Bus on route Nha Trang – Sài Gòn (450km), ticket VND 230,000, it takes 8 hours to travel.

Blog about my trip to Nha Trang in January 2012 (4 island tour & Vinpearl Land)

Nha Trang - Tết 2012 (the Year of the Dragon)

Thành phố Nha Trang & thác Yang Bay – Ngày 6 đến ngày 12/3/2013

Ostrich meat - Lunch at Yang Bay waterfall
Ostrich meat - Lunch at Yang Bay waterfall

My first ever taste of ostrich meat (Món thịt đà điểu
 trong bữa trưa tại thác Yang Bay)
Vậy là tôi lại quay trở lại thành phố biển Nha Trang. Đây là lần thứ ba tôi đến thành phố này. Trên đường đi bằng xe khách từ Phan Thiết đến Nha Trang (250km), tôi bị đau họng, nhức đầu và cảm thấy chóng mặt. Đây là kết quả của 10 ngày di chuyển liên tục đến rất nhiều nơi. Thật may là tôi tìm được một nhà nghỉ giá rẻ, sạch sẽ và ở ngay tại trung tâm thành phố Nha Trang, chỉ cách biển vài phút đi bộ. Tôi muốn nghỉ ngơi, thư giãn và khám phá thành phố này bằng xe máy. Anh chị họ của tôi sống ở Nha Trang cho tôi mượn xe máy của họ. Đó là một chiếc xe máy Honda 50 phân khối, sản xuất năm 1987, và tôi có thể sử dụng xe máy này trong thời gian ở Nha Trang.

Thành phố biển Nha Trang là điểm đến yêu thích của khách du lịch người Nga trong thời gian mùa đông của họ. Gần như chỗ nào cũng thấy người Nga, ở chợ, siêu thị, bãi biển, khu du lịch v.v. Các tờ quảng cáo và biển hiệu cũng viết bằng tiếng Nga và ở đây có nhu cầu cao hướng dẫn viên nói tiếng Nga.

Trầm Hương tower in Nha Trang city
Trầm Hương tower in Nha Trang city

The sea is just behind the tower.
Vì người Nga không nói được tiếng Anh, họ thường đi theo tour và đi cùng nhau, nói chuyện với nhau và gần như không có giao tiếp gì với người địa phương. Tuy nhiên, họ đã mang đến nguồn thu nhập lớn cho ngành du lịch và thương mại của Nha Trang.

Tôi mua một tấm bản đồ và bắt đầu khám phá thành phố Nha Trang bằng xe máy. Thành phố này không quá lớn, nên có thể dễ dàng đi khắp mọi nơi. Hâu hết tên các phố cũng giống như tên phố ở Hà Nội, nên tôi có thể nhớ khá nhanh. Trong khi đi lang thang qua các phố phường, tôi phát hiện thấy rất nhiều điều thú vị. Một võ đường, một câu lạc bộ múa bụng, trung tâm tuyển dụng lao động, nhiều quán ăn đủ các loại, chợ, chùa và nhà thờ v.v. Một hôm, tôi đi theo một con đường và cứ đi thẳng mãi. Đột nhiên, tôi thấy mình đang ở Vĩnh Phương là vùng nông thôn, với những cánh đồng lúa, phong cảnh núi và những con đường làng. Ở Nha Trang không có ket xe. Vào giờ cao điểm cũng chỉ có đông người và xe cộ hơn ở khu vực Ngã 7 (chỗ Nhà thờ Núi). Cùng với bầu không khí trong lành, khí hậu ôn hòa (mỗi năm chỉ có hai tháng mùa mưa), đồ ăn khá rẻ, con người hiền hòa, và quan trọng hơn cả là 15km đường bờ biển ở ngay thành phố, đây thực sự là một nơi dễ chịu để sống.

Outside a kindergarten in Nha Trang city
Outside a kindergarten in Nha Trang city

Painting outside a kindergarten.
Đến ngày thứ 6 ở Nha Trang thì tôi bị rơi mất tiền ở một khu chợ sau khi thăm tháp Bà Ponagar. Đây là lỗi của tôi, vì tiền rơi khỏi túi quần tại một tiệm bánh mì và tôi không tìm lại được khi quay trở lại. Số tiền này đủ để tôi có thể mua đồ ăn trong vòng một tuần. Cảm giác chán nản, tôi quyết định đặt tour đi thăm thác Yang Bay vào ngày hôm sau, rồi đi xe khách lên Đà Lạt để thay đổi không khí.

Tour thăm thác Yang Bay khá thú vị. Tour này bắt đầu đi vào lúc 8 giờ rưỡi sáng và kết thúc vào lúc 4 giờ chiều. Công viên du lich Yang Bay cách Nha Trang 45km. Yang Bay có hơn 1000 hộ dân người thiểu số Raglay sinh sống. Các nhạc cụ dân tộc của họ tiêu biểu cho nền văn hóa của Tây Nguyên. Tuy nhiên, 90% khách du lịch là người Nga, nên hướng dẫn viên chỉ giải thích về các loại nhạc cụ bằng tiếng Nga. Giữa chừng show diễn của người dân tộc Raglay, hầu hết những khách người Nga rời khỏi show diễn và đi ra ngoài. Họ thích đi tắm ở thác nước hay suối nước nóng hơn.

Countryside of Nha Trang city
Countryside of Nha Trang city

It's quite far from the center of Nha Trang city,
but I found this place by motorbike.
Trong bữa ăn trưa ở Đảo Ngọc của công viên du lịch Yang Bay có món thịt cá sấu và thịt đà điểu. Suất ăn này đã bao gồm trong giá tour 420.000 đồng. Công viên du lịch Yang Bay rất rộng lớn, nên phải đi bằng xe điện hoặc tàu điện. Ngoài thác Yang Bay và suối nước nóng Hơ Cho, ở đây còn có các khu vui chơi như câu cá sấu, đua heo, đua đà điểu v.v.

Tôi không có kế hoạch gì khi ở Nha Trang và dự định ở đây một thời gian, nhưng rồi tôi quyết định ra đi. Lần sau, nếu quay lại Nha Trang, tôi sẽ đi tour Đảo Khỉ. Trong chuyến đi Nha Trang dịp Tết năm ngoái, tôi đã đi tour thăm 4 đảo. Có rất nhiều nơi ở gần Nha Trang và tôi sẽ quay trở lại để thăm quan.


A Russian tourist at Yang Bay tourist park
A Russian tourist at Yang Bay tourist park

A beautiful Russian girl going with a Russian man at
Crocodile Fishing place. She wore a sexy dress.

Ghi chú: Xe khách chất lượng cao Phương Trang (số 7, đường Hoàng Hoa Thám, Nha Trang) có xe đi từ Nha Trang đến Đà Lạt (135.000 đồng). Xe đi Nha Trang – Sài Gòn 230.000 đồng. Đà Lạt cách Nha Trang 140km, đi mất gần 4 tiếng. Sài Gòn cách Nha Trang 450km, đi mất gần một ngày hoặc đêm.

Blog về tour thăm 4 đảo & Vinpearl Land (tháng 1/2012):

Nha Trang - Tết 2012 (the Year of the Dragon)





Hanoi_girl
Source:travelblog.org

No comments :

Post a Comment