Sunday, May 5, 2013

» Home »

Vũng Tàu city - Long Hải beach - Bình Châu hot spring





The beach in Long Hải town
The beach in Long Hải town

Long Hải was known as a tourist site 5 years ago.
16 to 21 March 2013 – This is the final part of my 25 day solo trip to 6 provinces in southern Vietnam by local bus and motorbike (over 1,700km). In March 1993, I visited Vũng Tàu city with my father for the first time. It is exactly 20 years since my last trip, so I wanted to see how the city has changed. Vũng Tàu city is located 125km south east of Sài Gòn. It’s famous for great beaches and the oil exploitation industry. There are many offshore oil rigs and the locals I met told me that 90% of the Vietnamese working in the oil industry in Vũng Tàu are northerners. You can see helicopters flying over Bãi Sau beach to the oil rigs.

Jesus statue on the top of Tao Phùng mountain
Jesus statue on the top of Tao Phùng mountain  
The statue is located on the top of Tao Phùng
mountain in Vũng Tàu city. It's 32m high with 18.40m
long arms. There are 133 stone stairs inside the
 statue and tourists can walk up to its arms. When I
was standing on the left arm, there were 4 other
people and it was quite narrow.
I took a bus from Đà Lạt city to Vũng Tàu. The distance is 370km and it took me 8 and a half hours to travel on this route. Next day I went to see Jesus statue on the top of Tao Phùng mountain. The statue is 32m high with 18.4m long arms. Tourists can walk up stairs inside the statue to get to its arms. I had to leave my bag at the guard’s place before walking up stairs. The guards said the stairs were narrow and only enough for one person. Even on the arms of the Jesus statue there were only 5 people who could stand and get the city view. I walked back to my guesthouse but it was a long way. I met a beach guard on the way and we started talking. The boy was very friendly. He said his salary is US$150 per month. He took me to a nice restaurant for dinner and showed me around the city. We passed by three beaches and had drinks with his friends. This was the highlight of my stay in Vũng Tàu. It was interesting to meet these local boys and know about their lives. They said this beach city is a pleasant place to live.

Sunset over Bình Châu town
View from Bình Châu market in the center of the town -
 I was talking with a lady who was a seller at
the market and saw this great sunset.
After spending a couple of days in Vũng Tàu city, I moved on to Long Hải town. This tourist destination was only known 5 years ago. The town is small and it has great beaches. There would be a big festival of Dinh Cô temple a few days after my visit, but I didn’t stay there until the festival. I didn’t like crowds and increasing service prices during the festival, so I left before the festival. There was a stage which was set up for the event. I also saw activity schedule for 3 day festival at the temple, but most of them were related to the religion. During my one day visit in the town, I met and talked with many local people. A young soldier also invited me to drink tea and chat with him. For me, meeting people was more interesting than the festival.



Grilled octopus (Bạch tuộc nướng)
Grilled octopus (Bạch tuộc nướng)
VND 40,000 (or US$2) for this dish - Vùng Tàu city
Grilling octopus (Nướng bạch tuộc)
Grilling octopus (Nướng bạch tuộc)
The couple owns a small restaurant
 in Vũng Tàu city and they were
grilling octopus for me.
I wanted to take another bus to Đất Đỏ town, but after waiting for two hours there was no bus, so I traveled by motorbike taxi (20km). Đất Đỏ is the home town of Võ Thị Sáu heroine who was killed by the French in 1952 at age 19. Her tomb is still on Côn Đảo island. I had a quick look at her memorial house and statue and then I got another bus to Bình Châu. It’s another small town and has hot spring which is from 37oC to 82oC. You can soak your feet or swim in 37oC hot spring and boil eggs at 82oC (it takes 12 minutes for boiling eggs). A casino will soon be opened in Bình Châu, plus some resorts under construction, so there is a high demand of English learning, but there are still no English school nor teachers yet. The local people must travel 20km to another town for learning English.

Statue of Võ Thị Sáu heroine in Đất Đỏ town
Statue of Võ Thị Sáu heroine in Đất Đỏ town
The famous heroine was born in 1933 in Đất Đỏ town.
She was killed by the French in 1952. Her tomb
is still on Côn Đảo island.
I went back to Sài Gòn after visiting Bình Châu hot spring. This was the end of my 25 day traveling in 6 provinces of the Central Highlands and the South Central Coast (from 25/2 to 21/3/2013). There were so many great experiences on the trip and I have been to all the places that I wished to see. Not only beautiful landscapes, but meeting people was also the highlight of my trip. There are some national parks in southern Vietnam like Madagui, Yok Don, Cát Tiên and Cần Giờ I would like to visit and they are in my future must-see list.

Travel tips: Distance Sài Gòn – Vũng Tàu 125km (by bus or hydrofoil). I took bus No. 4 from Vũng Tàu to Bà Rịa and changed to bus No. 1 to Long Hải town as there was no direct bus. From Bình Châu town there is daily bus to La Gi town of Bình Thuận province. Distance Bình Châu – Sài Gòn 180km.


Grilled squids sold on Long Hải beach
Grilled squids sold on Long Hải beach
Small grilled squids were sold at cheap price,
 mainly for pupils and tourists at the beach.
The route I traveled on the 25 day trip: Sài Gòn – Đồng Xoài – Gia Nghĩa – Bảo Lộc – Phan Thiết – Phú Quý island – Phan Thiết – Kê Gà – Tà Cú – Hòn Rơm – Mũi Né – Phan Thiết – Nha Trang – Đà Lạt – Vũng Tàu – Long Hải – Đất Đỏ - Xuyên Mộc – Bình Châu – Sài Gòn (Over 1,700km in total).

Vũng Tàu, Long Hải, Đất Đỏ, Bình Châu – Ngày 16 đến ngày 21/3/2013

Đây là phần cuối của chuyến đi kéo dài 25 ngày của tôi đến 6 tỉnh của miền Nam bằng xe khách và xe máy. Tổng cộng quãng đường mà tôi đã đi là hơn 1.700km. Vào tháng 3/1993, tôi đến Vũng Tàu lần đầu tiên cùng với cha của tôi. Như vậy là chính xác 20 năm tôi mới quay trở lại Vũng Tàu. Thành phố biển này nằm cách Sài Gòn 125km. Đây cũng là nơi nổi tiếng với ngành công nghiệp khai thác dầu mỏ. Mọi người nói với tôi là 90% người làm việc trong ngành khai thác dầu mỏ là người miền Bắc. Nếu đứng ở Bãi Sau thì bạn sẽ nhìn thấy những chiếc máy bay trực thăng bay từ Vũng Tàu ngang qua bãi biển để ra các giàn khoan dầu.
Vũng Tàu city in the evening
Vũng Tàu city in the evening
View from the martyrs memorial stupa
Tôi đi xe khách từ thành phố Đà Lạt đến Vũng Tàu. Quãng đường này dài 370km và phải đi mất 8 tiếng rưỡi. Hôm sau, tôi đi thăm tượng chúa Kito trên đỉnh núi Tao Phùng. Bức tượng cao 32m với hai cánh tay dài 18,4m. Khách du lịch có thể leo lên các bậc thang để đứng trên hai cánh tay. Tuy nhiên, cầu thang rất hẹp, nên tôi phải để túi xách ở dưới chỗ bảo vệ. Thậm chí khi lên được chỗ cánh tay thì cũng chỉ được 5 người đứng để nhìn toàn cảnh thành phố Vũng Tàu và biển. Tôi đi bộ về nhà nghỉ, nhưng quãng đường này rất dài. Dừng chân ở một trạm cứu hộ, tôi gặp một cậu thanh niên là nhân viên cứu hộ bãi biển. Cậu rất thân thiện và chở tôi đi ăn tối và thăm quan thành phố. Chúng tôi đi từ Bãi Sau, ngang qua Bãi Dâu đến Bãi Trước. Buổi tối ở đây rất đông vui tấp nập. Tại đây cũng có ga cáp treo lên núi là một điểm thăm quan khác. Cậu thanh niên gọi mấy người bạn đến uống cà phê cùng chúng tôi, nên tôi có cơ hội được gặp gỡ một vài bạn trẻ sống ở Vũng Tàu. Đây là trải nghiệm thú vị nhất của tôi ở Vũng Tàu. Họ đều nói rằng Vũng Tàu là một nơi rất dễ chịu để sống.

Sau khi dành 2 ngày ở Vũng Tàu, tôi đi xe buýt số 4 đến Bà Rịa, rồi chuyển sang xe số 1 để đi Long Hải. Điểm du lịch này mới chỉ phát triển trong vòng 5 năm gần đây. Thị xã Long Hải khá nhỏ và bãi biển ở đây cũng sạch. Cuối tuần sẽ có lễ hội Dinh Cô, nhưng tôi không ở lại và chờ xem lễ hội. Số lượng người về đây sẽ rất đông, giá cả sẽ theo đó mà tăng lên. Tôi không thích đám đông và giá cả đắt đỏ trong dịp lễ hội, vì vậy nên tôi chỉ ở đây một ngày rồi đi tiếp. Phía trước đền Dinh Cô có một sân khấu dựng lên để chuẩn bị cho lễ hội. Tôi cũng nhìn thấy lịch trình các hoạt động trong 3 ngày lễ hội dán ở bên trong đền, nhưng hầu hết đều liên quan đến tín ngưỡng. Trong một ngày ở Long Hải, tôi đã gặp gỡ và trò chuyện với rất nhiều người. Một người lính trẻ còn mời tôi uống trà và trò chuyện. Đối với tôi, việc gặp gỡ mọi người còn thú vị hơn là chen nhau trong lễ hội.

A man & his cyclo in Vũng Tàu city
A man & his cyclo in Vũng Tàu city
It was very hot at mid day and the man was
pushing his cyclo along a street in the city.
Tôi muốn đi tiếp bằng xe buýt từ Long Hải đến Đất Đỏ, nhưng chờ đến 2 tiếng đồng hồ mà không có xe buýt, nên tôi đi bằng xe ôm (20km). Đất Đỏ là quê hương của cô Võ Thị Sáu. Năm 1952, khi vừa tròn 19 tuổi, cô bị thực dân Pháp tử hình. Mộ của cô vẫn còn ở Côn Đảo. Tôi ghé vào Công viên Võ Thị Sáu để chụp ảnh bức tượng của cô và thăm nhà tưởng niệm. Sau đó, tôi đi xe khách đến Bình Châu. Đây là một thị xã nhỏ thuộc huyện Xuyên Mộc và nổi tiếng bởi suối nước nóng từ 37oC đến 82oC. Khách du lịch có thể ngâm chân hoặc tắm trong suối nước nóng 37oC và luộc trứng ở nhiệt độ 82oC (mất 12 phút để luộc chin trứng và lòng đỏ chin trước). Sắp tới sẽ có một sòng bạc mở ở gần Bình Châu, cùng với một số resort đang xây dựng, nên nhu cầu học tiếng Anh ở đây rất cao. Tuy nhiên, hiện giờ ở Bình Châu không có trường hoặc giáo viên dạy tiếng Anh, nên người dân phải đi 20km đến một thị trấn khác để học tiếng Anh.

A pagoda in Long Hải town
A pagoda in Long Hải town
Tôi quay trở lại Sài Gòn sau khi thăm quan suối nước nóng Bình Châu. Đây cũng là kết thúc chuyến đi kéo dài 25 ngày của tôi đến 6 tỉnh Bình Phước, Đăk Nông, Lâm Đồng, Bình Thuận, Khánh Hòa và Bà Rịa - Vũng Tàu (từ ngày 25/2 đến ngày 21/3/2013). Có rất nhiều kỷ niệm đẹp trong chuyến đi này và tôi đã thực hiện được ước mong đến những nơi mà tôi muốn đến. Không chỉ phong cảnh đẹp, mà chính việc gặp gỡ với rất nhiều người trên những con đường và hiểu biết thêm về cuộc sống của họ mới là điều đáng nhớ nhất. Có một số vườn quốc gia ở miền Nam như Madagui, Yok Don, Cát Tiên và Cần Giờ tôi muốn đến thăm và đây sẽ là những điểm đến của tôi trong tương lai.

Ghi chú: Tuyến đường mà tôi đã đi trong 25 ngày: Sài Gòn – Đồng Xoài – Gia Nghĩa – Bảo Lộc – Phan Thiết – Đảo Phú Quý – Phan Thiết – Kê Gà – Tà Cú – Hòn Rơm – Mũi Né – Phan Thiết – Nha Trang – Đà Lạt – Vũng Tàu – Bà Rịa – Long Hải – Đất Đỏ - Xuyên Mộc – Bình Châu – Sài Gòn (Tổng cộng hơn 1.700km).

Hanoi_girl
Source:travelblog.org







32m high Jesus statue in Vũng Tàu city
32m high Jesus statue in Vũng Tàu city

Jesus statue area in Vũng Tàu city
Jesus statue area in Vũng Tàu city

Vũng Tàu city in the evening
Vũng Tàu city in the evening

View from the martyrs memorial stupa

Cable car station in Vũng Tàu city
Cable car station in Vũng Tàu city

Going by cable car to a mountain which is a tourist site

Bánh khọt pancake in Vũng Tàu city
Bánh khọt pancake in Vũng Tàu city

This is one of the local specialties in Vũng Tàu city. US$1.5 for 10 pieces. It contains shrimp and onion.

Fishes & octopus for grilling - Vũng Tàu city
Fishes & octopus for grilling - Vũng Tàu city

At a local restaurant in the city

Grilling banana for sale in Xuyên Mộc town
Grilling banana for sale in Xuyên Mộc town

Bình Châu hot spring
Bình Châu hot spring

Smoke goes up from the jars. The hot water is 82oC and used for boiling eggs. Eggs can be eaten after 12 minute boiling.

Dinh Cô temple in Long Hải town
Dinh Cô temple in Long Hải town

Ready for the festival on 23 - 25 March 2013.

A bike with cans of gasoline in Vũng Tàu city
A bike with cans of gasoline in Vũng Tàu city

I was walking from a beach to my guesthouse and saw this bike outside a shop.
Bình Châu hot spring
Bình Châu hot spring

Warning of hot water - Dangerous 50-60oC

Boats for tourists in Long Hải town
Boats for tourists in Long Hải town

Team building games in Long Hải town
Team building games in Long Hải town

I had lunch at a restaurant on the beach and saw these people from Sài Gòn playing games.

A pagoda in Long Hải town
A pagoda in Long Hải town

Sunset in Long Hải town
Sunset in Long Hải town

Altar at Dinh Cô temple in Long Hải town
Altar at Dinh Cô temple in Long Hải town

No comments :

Post a Comment