Wednesday, December 19, 2012

» Home »

Cô Tô & other islands

Raking beach sand to find oysters
Raking beach sand to find oysters

A local woman is raking sand with a
special equipment to find oysters on a
beach of Cát Bà island. She said she
couldn't find many oysters as some
 other people also did the same work
(Cào ngao trên bãi biển Cát Bà)

9 November to 15 November 2012 – This was my last trip with the photographer. Although we sometimes had different points of view and disagreements because of our personalities, I would still like to thank my traveling companion for sharing the costs and experiences with me on the long road. From now on, we will go our different ways and meet new people. It’s not easy to say goodbye to someone, but that is the way travel is. 

Back to the last trip. After spending some time in the mountain region, the photographer and I decided to change the scenery, so we went to the seaside. On this trip we went to four islands (Cô Tô, Ngọc Vừng, Vân Đồn and Cát Bà) and two bays (Hạ Long bay and Bái Tử Long bay). Cô Tô and Ngọc Vừng islands were new to me, so I was excited to see them. We got a bus from Hanoi to Cửa Ông cross (230km), then we took a taxi to Cái Rồng port (Vân Đồn island). Next day we took a wooden boat to Cô Tô island. The boat ride took 3 hours, of which one hour was spent on the sea with high waves, so I got a little sea sickness. We rented a motorbike and traveled around the island. It was so wild and beautiful, not only beaches, but also the countryside landscape. On the way we saw some farmers working a rice threshing machine which was put right on the road, while others were harvesting the rice. We tried different roads on the island, but it was pity we couldn’t find out the fishing village. At the end of the day, we climbed up the lighthouse and enjoyed a great sunset over the sea. 

Sunset over Cô Tô island
Sunset over Cô Tô island

We spent 3 hours wandering around the
 island by motorbike. When we got back to the town,
it was quite late, but we still could enjoy sunset for a
 few minutes.
We moved on to the next island which is Ngọc Vừng. I had never known about this island until I got to Cái Rồng port and asked the locals if there was a boat to some islands. Both Cô Tô and Ngọc Vừng islands are under military control, of which Cô Tô island is located in the sea border area. We arrived at Ngọc Vừng island when it was cold and raining. The 9km tuk tuk ride from the pier to the only guest house on the island passing by the empty land and only a few houses made us wonder where you were  going. Ngọc Vừng island is off the beaten path for tourists, so there was only one stilt house for use as a guest house for tourists and it faces the sea with 3km long beach. There were two young soldiers taking care of the guest house (they were paid by the owner). They used the generator for only a few hours in the evening. After 8pm the power was cut off and it was dark everywhere. We were there on a completely isolated island without power nor any neighboring houses. The weather was not so good during our stay, so we couldn’t take good photos. 

Hạ Long bay
Hạ Long bay

We visited 4 islands and 2 bays (Hạ Long bay
and Bái Từ Long bay) on this trip.
We returned to Vân Đồn island and rented a motorbike to visit two villages of the Sán Dìu ethnic minority people. They wear the same clothes as the Vietnamese, but they still speak their own language. We saw people drying or burning straw after the rice harvest. 

Our final destination was Cát Bà island. We bought boat tickets at Bãi Cháy pier and traveled with other tourists. The boat went through Hạ Long bay on the way to Cát Bà island. There were so many tourists visiting Thiên Cung cave. After traveling off the beaten path for a long time, it’s not much fun doing the same things as normal tourists do.


Farmers on the rice field on Cô Tô island
Farmers on the rice field on Cô Tô island

Other than great beaches, we also like the countryside
 landscape and farmers activities on the field.
We arrived at Cát Bà island at 6pm and took a bus ride to the town. It is 10 years since my last visit to this island, so it has been very developed since those days. There are more tourist related services as this place is a popular tourist destination. We rented a motorbike for a day and wandered around the island. We went to a fishing port, the ferry port, and a fish sauce factory. On a beach we saw local women raking beach sand to find oysters with special equipment or with their hands. It’s hard work and they couldn’t find out many oysters. There are few oysters, but there are more people seeking them. The landscape along the way was so beautiful. We didn’t visit Cát Bà national park and only passed by it. 


Bún tu hài (noodle soup w/ oyster meat)
Bún tu hài (noodle soup w/ oyster meat)

My favorite food on Vân Đồn island, US$2 for this bowl.
"Tu hài" is a type of oysters which is only available in this area.
Cô Tô island is the place I liked most of all on this 7-day trip. We also enjoyed seafood (mainly oysters) on Vân Đồn island. It was also good to spend time on an isolated island like Ngọc Vừng and to go back to Hạ Long bay (my 7th visit) and Cát Bà island. This is my 14th trip over the past 11 months. I am thinking about my next destinations (Rạch Giá and Hà Tiên) which are also beaches, but in the southernmost region of Vietnam. 

Travel tips: Foreigners must have a permit when visiting Cô Tô and Ngọc Vừng islands. Both islands are under military control. In case you don’t have a permit, you will need a guesthouse on the islands to support you upon your arrival and you will have to pay some fees. You can take a hydrofoil or a wooden boat from Cái Rồng port to four islands which are Cô Tô, Quan Lạn, Thắng Lợi and Ngọc Vừng (the last two islands are on the same route).

Đảo Cô Tô, Ngọc Vừng, Vân Đồn & Cát Bà – Ngày 9/11 đến 15/11/2012

A farmer on Cô Tô island
A farmer on Cô Tô island

We met this friendly farmer and later he invited us
to his house. Unfortunately, we didn't have time,
so we moved on to other places.
Đây là chuyến đi cuối cùng của tôi với bạn đồng hành là nhiếp ảnh gia. Mặc dù đôi khi chúng tôi có những bất đồng ý kiến vì mỗi người có một cá tính riêng, tôi nghĩ là mình cũng nên cảm ơn bạn đồng hành vì đã cùng tôi chia sẻ chi phí và các trải nghiệm trên một con đường dài. Từ nay, chúng tôi sẽ đi trên những con đường khác nhau và gặp gỡ những con người mới. Thật không dễ dàng khi phải nói lời chia tay với một ai đó, nhưng cuộc sống và du lịch luôn là như vậy. 

Quay trở lại với chuyến đi vừa qua. Sau khi dành một khoảng thời gian ở trên núi, chúng tôi quyết định thay đổi phong cảnh thiên nhiên và đi ra biển. Trong chuyến đi lần này, chúng tôi đã đến thăm 4 hòn đảo là Cô Tô, Ngọc Vừng, Vân Đồn và Cát Bà, đi ngang qua 2 vịnh là vịnh Hạ Long và vịnh Bái Tử Long.

Cái Rồng port, Vân Đồn island
Cái Rồng port, Vân Đồn island

Vân Đồn is the first island we visited on this trip.
This shot was taken at sunset.
Trước đây, tôi chưa từng đến thăm hai hòn đảo Cô Tô và Ngọc Vừng, nên tôi rất háo hức với chuyến đi này. Chúng tôi đi xe khách từ Hà Nội đến ngã ba Cửa Ông (230km), rồi thuê xe taxi 12km đến cảng Cái Rồng thuộc huyện đảo Vân Đồn. Hôm sau, chúng tôi đi bằng tàu gỗ ra đảo Cô Tô. Đi bằng loại tàu này mất 3 tiếng đồng 
hồ, trong đó một tiếng đồng hồ ở ngoài biển và sóng lớn, nên tôi hơi bị say sóng và cảm thấy nôn nao, mặc dù đã uống thuốc chống say xe. Sau khi lên đến đảo Cô Tô, chúng tôi thuê xe máy và đi vòng quanh đảo. Phong cảnh trên đảo rất đẹp và hoang sơ. Ở đây không chỉ có các bãi biển như Vạn Chải và Hồng Vàn, mà cả phong cảnh làng quê. Trên đường đi, chúng tôi nhìn thấy những người nông dân đang đứng cạnh chiếc máy tuốt lúa đặt ở ngay trên đường, trong khi những người khác thì đang gặt lúa. Chúng tôi đi theo những con đường khác nhau ở trên đảo, nhưng thật tiếc là chúng tôi đã không tìm ra được làng chài ở đâu. Cuối ngày, chúng tôi leo lên ngọn hải đăng và ngắm cảnh hoàng hôn trên biển.

Cô Tô island - Rice threshing
Cô Tô island - Rice threshing

One of the farmers is putting rice into threshing machine.
Another one is getting rice from machine. The farmer on the left
 side is waiting for the man to pour rice into the bag.
Chúng tôi quay trở lại Vân Đồn bằng tàu cao tốc, rồi di chuyển tiếp đến đảo Ngọc Vừng bằng tàu gỗ. Trước đây, tôi chưa bao giờ nghe đến đảo Thắng Lợi và Ngọc Vừng, cho đến khi tôi hỏi người dân ở cảng Cái Rồng là ngoài Cô Tô và Quan Lạn thì còn có tàu đi đâu nữa. Cả ba đảo Cô Tô, Thắng Lợi và Ngọc Vừng đều thuộc biên phòng quản lý, trong đó đảo Cô Tô nằm trong khu vực biên giới. Khách du lịch nước ngoài đến đây phải có giấy phép của biên phòng tỉnh hoặc nhờ nhà nghỉ trên đảo nộp lệ phí hộ. Tàu dừng ở đảo Thắng Lợi rồi đi tiếp 30 phút nữa đến đảo Ngọc Vừng. 

Khi chúng tôi đặt chân lên đảo Ngọc Vừng, trời mưa và lạnh. Chúng tôi phải đi bằng xe lam 9km từ bến tàu đến nhà nghỉ duy nhất ở trên đảo là nhà sàn Tiên Nghè.

Squid spring rolls (Nem mực) - Cát Bà island
Squid spring rolls (Nem mực) - Cát Bà island
Ngồi trên xe lam mà có cảm giác không biết mình đang đi về đâu, vì hai bên đường trông hoang sơ và thỉnh thoảng mới có một ngôi nhà của người dân. Đảo Ngọc Vừng có khá ít khách du lịch, chủ yếu họ chỉ đến vào mùa hè. Phía trước nhà nghỉ là một bãi biển dài 3km. Trông coi nhà sàn là hai người lính trẻ và họ làm thuê cho ông chủ nhà nghỉ. Họ chỉ dùng máy phát điện một vài tiếng đồng hồ vào buổi tối. Sau 8 giờ thì cắt điện và cả khu vực chìm trong bóng tối. Có cảm giác chúng tôi đang ở trên một ốc đảo cách ly với thế giới bên ngoài, vì chẳng có điện và cũng chẳng có bất kỳ một ngôi nhà nào ở gần khu vực này. Thời tiết ngày hôm sau cũng không tốt hơn, nên chúng tôi không thể chụp ảnh được. 

Chúng tôi quay trở lại đảo Vân Đồn và thuê xe máy đến thăm hai bản của người dân tộc Sán Dìu sống ở trên đảo. Họ mặc trang phục giống người Việt, nhưng vẫn nói tiếng của dân tộc mình. Trên đường đi, chúng tôi thấy mọi người đang phơi rơm hoặc đốt rơm sau vụ thu hoạch lúa.

A beach on Cô Tô island
A beach on Cô Tô island

There are some great beaches on the island,
but no any tourists as November is in the low season.
Điểm đến cuối cùng của chúng tôi là đảo Cát Bà. Chúng tôi mua vé tàu tại bến tàu du lịch Bãi Cháy và đi cùng các khách du lịch khác. Trên đường đến đảo Cát Bà, tàu của chúng tôi đi qua vịnh Hạ Long. Bên trong động Thiên Cung toàn là khách du lịch. Sau 
khi đã đi du lịch ở vùng sâu vùng xa chẳng thấy có khách du lịch nào, bây giờ quay trở nơi có nhiều khách du lịch, chúng tôi cảm thấy không hứng thú lắm. 

Khi chúng tôi đến đảo Cát Bà thì đã là 6 giờ tối. Bến tàu ở xa thị trấn nên phải đi bằng xe của khách du lịch. Đã 10 năm rồi tôi mới quay trở lại hòn đảo này. Hiện giờ đảo Cát Bà đã rất phát triển. Ngày càng có nhiều dịch vụ du lịch hơn, vì Cát Bà là đảo du lịch. Chúng tôi thuê xe máy một ngày và đi thăm đảo. Chúng tôi đến thăm làng chài, cảng cá, bến tàu, bến phà, nhà máy sản xuất nước mắm v.v. Trên một bãi biển, chúng tôi nhìn thấy những người phụ nữ đang cào ngao bằng dụng cụ hoặc bằng tay. Đây là một công việc vất vả mà họ cũng không tìm được nhiều ngao, vì số lượng ngao ít trong khi số người đi cào ngao thì nhiều. Phong cảnh trên đường đi rất đẹp. Chúng tôi không vào vườn quốc gia Cát Bà mà chỉ đi ngang qua.

Đảo Cô Tô vẫn là nơi mà tôi thích nhất trong chuyến đi 7 ngày lần này. Chúng tôi cũng thưởng thức các món hải sản như tu hài, hàu, ruốc (bạch tuộc nhỏ), mực, tôm trên đảo Vân Đồn. Việc thăm đảo Ngọc Vừng và quay trở lại đảo Cát Bà cũng là một trải nghiệm thú vị. Đây là chuyến đi thứ 14 của tôi trong vòng 11 tháng vừa qua. Tiếp theo, tôi muốn đi về phương nam và đến thăm Rạch Giá và Hà Tiên.


Hanoi_girl
Source:travelblog.org



No comments :

Post a Comment