Sunday, July 21, 2013

» Home »

Hà Tiên town - Hòn Tre island - Rạch Giá city

Xe lôi rickshaw in Hà Tiên town
Xe lôi rickshaw in Hà Tiên town

This rickshaw can be seen in some towns of the Mekong Delta.
14 to 16 February 2013 - This is Part 1 of my 6-day solo trip in the Mekong Delta from 14 to 19 February 2013. On this trip I traveled by local bus and motorbike. I have been to the Mekong Delta many times in the past, however there were some new places I wished to see. After I celebrated the New Year’s Eve (Tết) with my family in Sài Gòn and made a short trip to Phnom Penh, I took a bus to Hà Tiên. This town is located 342km southwest of Sài Gòn and only 7km from the Vietnam – Cambodia international border crossing. It is also famous for beaches and beautiful landscape. I left my passport in Sài Gòn, so it was pity I couldn’t make a trip to Kep, Kampot and Sihanoukville, but I will do this route next time if I go back.

Clock tower in the center of Hà Tiên
 town
This tower has 4 sided clocks.
It's located in the center of the town
and close to the Hà Tiên market.
It took me 9 hours to travel 342km by bus and there was a ferry across the Mekong river. When the bus came along the coastline, a local girl sitting next to me pointed toward an island far away named “Hòn Tre” and she said she is living there. The island also has another name “Hải Tặc” which means “Pirates” because there were pirates in the old days. I decided that I would visit the island next day by local boat. Hà Tiên town is more touristy than I expected. Many southern Vietnamese tourists came to the town during the new year holiday. I also saw some western tourists who got there from Cambodia. There are a lot of street side restaurants around the market area, so it was a good chance to enjoy some local food.

Next day I got a local boat to Hòn Tre island. The boat was quite old but it could carry over one hundred people. The boat ride took one hour and five minutes. As there are no guesthouses, restaurants nor electricity on the island, I decided to make a short visit then go back to the mainland on the same day. Other people go there for swimming at a beach and fishing. During my short visit to the island, I hired a local motorbike taxi driver to show me around the place. We went along the only main road and saw everything for 15 minutes. It’s a small island where about 500 people are living.



Hủ tiếu tôm (noodle soup with shrimp)
Hủ tiếu is a popular noodle soup in southern
 Vietnam. It can be eaten with pork, shrimp etc.
On my last day in Hà Tiên I went to see some sites by motorbike taxi. There are some pagodas of the Vietnamese and Khmer people. I also went to see the tomb and temple of Mr. Mạc Cửu. He was a Chinese and also the founder of Hà Tiên in the 18th century. There are some great caves but I didn’t have time to see them all. The motorbike taxi driver took me to go along the border belt and I saw a casino, houses and mountains on the Cambodian side. We also reached Xà Xía border gate of the Vietnamese side. There are many Khmer ethnic minority people living in this area and I had the chance to enjoy juice and cake made from palm trees by them.
Sugar and juice made
 from palm trees
One of the shops of the Khmer
ethnic minority people in Hà Tiên
sells jaggery (sugar) and juice
 made from palm trees. (Một quán
của người Khmer ở Hà Tiên bán
đường và nước thốt nốt).
I left Hà Tiên town at 12am and traveled by bus to Rạch Giá which is the capital city of Kiên Giang province. I planned to stay a night in this city then travel to Trà Vinh, but I had to change my plan as there were no buses next day. Many people would go back to Sài Gòn after the holiday, so the buses were full and ticket price was doubled. I spent a few hours seeing Rạch Giá city then took a bus to Cần Thơ which is the biggest city in the Mekong Delta. It was pity because my time in Rạch Giá was so short, but I could see some interesting sites there, for example the pier with various boats, cafeteria along the coastline, tomb and temple of Nguyễn Trung Trực hero against the French. At 5pm I left the city and arrived in Cần Thơ city at 8:30pm.

The highlights of my visit to Kiên Giang province were going close to Cambodia, short visit to Hòn Tre island, great view at Mũi Nai cape in Hà Tiên, enjoying great food and meeting friendly people. I met some local people on the boat and they invited me lunch and dinner. It was great to spend time with the locals. They were surprised to know I am from Hanoi as it’s so far away from Hà Tiên (2 hours by air plane and 9 hours by bus and ferry). They were even more surprised to know that I traveled alone! During 5 out of 6 days on this trip, I only heard the southern accent. My next destination would be Trà Vinh province which was completely new to me.

Flowers on the way to caves (Đá Dựng site)
There are 14 caves inside this rock mountain.
People are walking into the entrance gate of
the caves.
Travel tips: Distances from Sài Gòn (Bến xe miền Tây – Bus station) to Hà Tiên town 342km, Sài Gòn to Rạch Giá city 250km, Rạch Giá to Hà Tiên 92km, Rạch Giá to Cần Thơ 125km. This route is off the beaten path and there is no organized tour.

Other parts of the same trip:

Part 3: Biên Hòa city






Hà Tiên, Hòn Tre, Rạch Giá – Ngày 14 đến 16/2/2013

Grilled pork and chicken outside Hà Tiên market
The area around the market in the center of the town
is very exciting at night with various type of foods.
 Đây là phần 1 của chuyến đi 6 ngày của tôi đến Đồng bằng sông Cửu Long (từ ngày 14 đến ngày 19/2/2013) bằng xe khách và xe máy. Trước đây, tôi đã từng đến vùng đất này một vài lần, nhưng đều theo tour. Lần này thì tôi tự đi một mình và hai nơi mà tôi muốn đến là tỉnh Kiên Giang và tỉnh Trà Vinh. Sau khi ăn Tết với gia đình ở Sài Gòn và sang thăm Phnom Penh trong một khoảng thời gian ngắn ngủi, ngày mùng 5 Tết, tôi đi ra Bến xe miền Tây và đi xe khách đến Rạch Giá, rồi chuyển sang đi xe khác đến Hà Tiên. Khoảng cách quãng đường từ Sài Gòn đến Hà Tiên là 342km và tôi đã phải đi mất gần 9 tiếng đồng hồ, trong đó có một lần qua phà Vàm Cống để qua sông Mekong. Dọc theo con đường từ Rạch Giá đến Hà Tiên, xe đi dọc theo một con sông nhỏ, nên phong cảnh khá đẹp.

Sò nướng (grilled oysters with onion & peanut)
Sò nướng (grilled oysters with onion & peanut)

Food at a street side restaurant in Hà Tiên town.
Khi tôi đến Hà Tiên thì cũng đã là 5 giờ chiều. Hà Tiên nổi tiếng vì phong cảnh và bãi biển đẹp. Từ đây đến cửa khẩu Xà Xía sang Campuchia chỉ có 7km. Tôi để hộ chiếu ở Sài Gòn, nên không thể sang Campuchia thăm Kep, Kampot và Sihanoukville, nhưng tôi sẽ đến thăm cung đường này trong một chuyến đi khác trong tương lai.

Khi xe khách đi dọc theo đường bờ biển lúc gần tới Hà Tiên, cô gái ngồi cạnh tôi chỉ tay về phía hòn đảo ở tít phía xa và nói nhà cô ở đó. Hòn đảo này có tên là Hòn Tre hay còn gọi là đảo Hải tặc vì trước đây từng có hải tặc. Tôi quyết định ngày hôm sau sẽ
tới thăm hòn đảo này. Thị xã Hà Tiên đông vui nhộn nhịp và thời gian này có rất nhiều khách du lịch người miền Nam trong kỳ nghỉ Tết. Khu vực quanh chợ có rất nhiều hàng ăn. Tôi ăn thử món bánh ống lá dứa làm từ dừa của người Khmer.

Mạc Cửu tomb in Hà Tiên town
Mạc Cửu was a Chinese. He was
also the founder of Hà Tiên
(Kiên Giang province) some
centuries ago. There are his temple
and family cemetery in the town.
Hôm sau, tôi ra bến tàu Hà Tiên và đi chuyến tàu lúc 9 giờ sáng ra đảo Hòn Tre. Chiếc tàu màu trắng cũ kĩ có thể chở hơn 100 khách. Từ Hà Tiên ra đảo mất một giờ 5 phút. Vì trên đảo không có nhà nghỉ, quán ăn và điện, nên tôi phải quay trở lại đất liền trong ngày vào chuyến tàu lúc 3 giờ chiều. Mọi người ra đảo chủ yếu là để tắm biển vì ở đây có bãi biển sạch hoặc câu cá. Tôi thuê xe ôm đi vòng quanh đảo. Hòn đảo này khá nhỏ, nên chỉ sau 15 phút là đã đi hết con đường duy nhất trên đảo. Dân số hiện nay của đảo là khoảng 500 người.

Ngày cuối cùng ở Hà Tiên, tôi đi thăm một vài nơi bằng xe ôm. Ở đây có một số ngôi chùa của người Việt và người Khmer. Tôi cũng đến thăm lăng mộ và đền thờ ông Mạc Cửu. Ông là người gốc Hoa và cũng là người có công khai phá và hình thành nên Hà Tiên vào thế kỷ 18. Có một số hang động ở Thạch Động và Đá Dựng, nhưng tôi không có thời gian vào xem. Ông xe ôm đưa tôi đi dọc theo đường vành đai biên giới và từ đây tôi có thể nhìn thấy sòng bạc, những ngôi nhà và ngọn núi ở bên phía Campuchia. Chúng tôi đến cửa khẩu Xà Xía của phía Việt Nam. Cột mốc biên giới nằm ở khoảng trống giữa hai cửa khẩu nên tôi không thể chụp ảnh được. Khu vực này có nhiều người Khmer sinh sống, nên có nhiều cây thốt nốt. Bên trong các quán có bán nước thốt nốt (lấy từ trong quả thốt nốt có màu trắng như thạch) và đường thốt nốt (mỗi năm chỉ có loại đường này từ tháng 2 đến tháng 4). Ngoài ra còn có bánh thốt nốt màu vàng với nhân dừa.

Sea stars on Hòn Tre island
Some people swam at a beach of the
island and they found these sea stars.
Sau khi thăm Mũi Nai, tôi rời Hà Tiên vào lúc 12 giờ trưa và đi xe khách đến Rạch Giá. Đây là thủ phủ của tỉnh Kiên Giang. Trước đây, tôi đã đến thăm đảo Phú Quốc, nhưng chưa được đến các địa danh khác của tỉnh này. Tôi dự định ở lại Rạch Giá một đêm, rồi ngày hôm sau sẽ đi Trà Vinh qua cầu Mỹ Thuận, nhưng vé xe khách đi Sài Gòn đắt gấp đôi và các chuyến xe đều đã hết chỗ, vì sau dịp Tết mọi người quay trở lại Sài Gòn làm việc. Tôi đành phải thay đổi kế hoạch và đi Cần Thơ ngay trong ngày. Từ Cần Thơ có thể dễ dàng đi Trà Vinh. Trong khoảng thời gian ngắn ngủi ở Rạch Giá, tôi thuê xe ôm đi thăm khu lấn biển. Ở đây có nhiều quán cà phê. Sau đó, tôi đi ra khu vực cầu cảng, thăm mộ và đền thờ ông Nguyễn Trung Trực. Ở đây còn lưu giữ một chiếc tàu từ thời chống Pháp. 5 giờ chiều, tôi rời Rạch Giá sau khi thưởng thức món Pò Pía. Khi tôi đến Cần Thơ thì đã là 8 giờ rưỡi tối. Sáng hôm sau, tôi đi xe khách đến Trà Vinh.

One type of coconut cake of the
Khmer people
This cake made from coconut and
sold in Hà Tiên town by a Vietnamese
woman every evening. It's originally
the food of the Khmer ethnic minority
 people in the Mekong Delta. (Bánh ống
dừa của người Khmer do một người
Việt bán vào buổi tối ở gần chợ Hà Tiên)
Những điều thú vị mà tôi đã trải qua trong 3 ngày ở tỉnh Kiên Giang là đi dọc theo đường vành đai biên giới với Campuchia, thăm Hòn Tre, phong cảnh ở Mũi Nai của Hà Tiên, các món ăn ngon và gặp rất nhiều người miền Tây thân thiện. Tôi gặp hai nhóm khách trên tàu ra Hòn Tre và họ mời tôi ăn trưa và ăn tối. Họ ngạc nhiên khi biết tôi từ Hà Nội, vì Hà Nội quá xa xôi với 2 giờ bay và 9 giờ đi bằng xe buýt và qua phà. Họ còn ngạc nhiên hơn nữa khi biết tôi đi một mình. Suốt 5 ngày đầu tiên của hành trình, tôi chỉ nghe thấy giọng miền Nam, chủ yếu là giọng miền Tây, hoàn toàn không có ai nói giọng bắc. Cách họ gọi “cưng” nghe cũng rất dễ thương. Blog tiếp theo của tôi là về Trà Vinh.

Ghi chú: Khoảng cách từ Sài Gòn (Bến xe miền Tây) đến Hà Tiên là 342km, Sài Gòn đến Rạch Giá 250km, Rạch Giá đến Hà Tiên 92km, Rạch Giá đến Cần Thơ 125km. Trên đường từ Rạch Giá đến Hà Tiên sẽ đi qua Kiên Lương. Từ đây có thể đến thăm Hòn Phụ Tử nổi tiếng. Nếu muốn đi đến huyện Hòn Đất thăm mộ chị Sứ thì cũng phải xuống xe ở dọc đường rồi đi bằng xe ôm.






Hanoi_girl
Source:travelblog.org



No comments :

Post a Comment