Sunday, June 22, 2014

» Home »

Vinh city - Sen village - Cửa Lò beach

Houses in Sen village
Neighboring houses of President Hồ Chí Minh
 in the early 20th century
Central Vietnam, 29 May to 1 June 2014 - We traveled by train from Hanoi to Vinh city and stayed a night there. I used to visit this city in the past, but it was just a day trip on business for submitting tender documents of my company. There was a place that I had not been to in Vietnam yet. It was the home village of President Hồ Chí Minh (1890 - 1969) which is 15km away from Vinh city. The purpose of our trip this time was to visit his home village and Cửa Lò beach.

On 30 May, we made a day trip to Sen village which was the place where President Hồ Chí Minh lived from 1901 to 1906 during his teenage. This is also the home village of his father. We walked around the village and visited an old well, houses of his neighbors, his house and museums.
Students from Sơn La province visiting Sen village
The girl wearing pink traditional dress and conical
hat on the right side was telling stories about
President Hồ Chí Minh and his childhood in
his home village. Other students are from Sơn La
 province in North West Vietnam.
Most of them are ethnic minority people.
The next village we visited was Trù village which is his mother's home village and also the place where President Hồ Chí Minh was born. We met a group of students from Sơn La province in North West Vietnam. They are from different ethnic minority groups and wore their colorful traditional dresses. The local guides shared touching stories about President Hồ Chí Minh's family and his childhood. We spent much time in Sen village as the two major sites were closed during the lunch time. We had to go back at 2pm for visiting them and by chance we met this group of students.

Another interesting experience on the trip was to visit Cửa Lò beach. This is a popular tourist destination for the northern Vietnamese during the summer time. The water was very warm and there were many jelly fish.
Súp lươn (Eel soup)
Eels are local specialty of Nghệ An province.
I got skin burns caused by jelly fish and it was really annoying. We took an electric car and went to Lan Châu island as well as fishing village and Mai Bảng temple. There was a festival at the temple and the local men invited us to join their party.

One of the highlights of our 4-day trip was to meet so many friendly people along the way. We also enjoyed local food made from eel which is local specialty of Nghệ An province. This place is still off the beaten path and we didn't see any foreign tourists during the visit.

Travel tips: It's easy to buy a train ticket between Hanoi and Vinh city. The train ride takes 7 hours during the day and ticket costs about USD 7-10 depending on hard seat or soft seat in aircon wagon.

Vinh city railway station
Waiting for the train to go back to Hanoi
Hotels are more expensive at weekends during the summer time in Cửa Lò beach town. The high season only lasts 2-3 months (mid May to end July). Sen village is 15km from Vinh city. Cửa Lò beach is 20km from Vinh city and about 30km from Sen village. You can rent a taxi (about USD 30) for the route Vinh city - Sen village - Cửa Lò beach.

Thành phố Vinh - Làng Sen - Biển Cửa Lò (Ngày 29/5 đến 1/6/2014)

Có một nơi ở Việt Nam mà tôi vẫn chưa có dịp đến thăm. Đó là làng Sen quê Bác. Ngày 29/5, chúng tôi đi chuyến tàu lúc 1 giờ chiều từ Hà Nội và đến TP Vinh vào lúc 8 giờ tối. Tôi từng đến TP Vinh từ nhiều năm trước. Khi đó, tôi chỉ đến Vinh nộp tài liệu đấu thầu Dự án đường hầm đèo Hải Vân rồi quay trở về Hà Nội trong cùng ngày. Lần này, tôi quay trở lại TP Vinh để đến thăm làng Sen và biển Cửa Lò.

Students from Sơn La province
 visiting Sen village
Students wearing traditional
dresses of their groups.
Ngày 30/5, chúng tôi thuê taxi đến thăm làng Sen. Đây là quê nội và cũng là nơi Bác Hồ đã sống từ năm 1901 đến 1906. Chúng tôi đi bộ quanh làng giữa trời trưa nắng gắt gần 40oC. Ở đây có các di tích như giếng Cốc, lò rèn Cố Điền, nhà của Bác, các ngôi nhà hàng xóm mới được phục dựng gần đây và nhà tưởng niệm. Tuy nhiên, hai di tích quan trọng là nhà của Bác và nhà tưởng niệm đóng cửa nghỉ trưa từ 11 giờ rưỡi đến 2 giờ chiều, nên chúng tôi phải quay trở lại đây vào lúc 2 giờ chiều. Tình cờ chiều hôm đó có đoàn sinh viên sư phạm của tỉnh Sơn La đến thăm quan. Các cô gái mặc trang phục dân tộc sặc sỡ và đoàn có cả người quay phim nên không khí khá sôi động. Chúng tôi lắng nghe cô gái thuyết minh với giọng Nghệ An ngọt ngào kể những câu chuyện cảm động về gia đình và tuổi thơ của Bác. Ngôi làng tiếp theo chúng tôi tới thăm là làng Trù. Đây là quê ngoại và cũng là nơi Bác Hồ sinh ra. Kết thúc ngày thăm quan, chúng tôi đi thẳng ra biển Cửa Lò.

Đây cũng là lần đầu tiên tôi tới thăm biển Cửa Lò. Nghe mọi người mô tả là biển ở đây sạch và đẹp lắm, nên tôi rất háo hức. Nước biển quá ấm là môi trường yêu thích của sứa. Nhiều người tắm biển bị ngứa và đau rát da vì bị sứa lửa tấn công. Tôi cũng bị hai vệt nhớt sứa dính trên da và gây viêm da rất khó chịu. Chúng tôi thuê xe điện đến thăm đảo Lan Châu cách Cửa Lò vài km, cũng như phố điện tử, làng chài và đền Mai Bảng. Hôm đó có lễ hội tại đình làng nên mọi người mời chúng tôi cùng ăn trưa với họ.

Một trong những điều ấn tượng về chuyến đi 4 ngày đến tỉnh Nghệ An chính là sự thân thiện của rất nhiều người mà chúng tôi đã gặp trên đường đi. Chúng tôi cũng thưởng thức những món đặc sản của địa phương.

Đặc biệt là các món lươn. Đây là thời điểm nhộn nhịp trong năm ở biển Cửa Lò, nên giá phòng khách sạn và dịch vụ cũng tăng theo. Buổi tối, mọi người hay ra khu vực Quảng trường có nhiều đèn màu và đi dạo theo con đường dọc bãi biển.

Ghi chú: Chúng tôi đi tàu ngồi (ghế cứng và ghế mềm) khoang điều hòa từ Hà Nội đi Vinh có giá từ 155.000 đồng đến 250.000 đồng. Đây là tàu Bắc Nam và chặng Hà Nội - Vinh kéo dài 7 tiếng. Khi đi vào buổi chiều thì trời rất nóng và khoang điều hòa cũng vẫn nóng. Phòng khách sạn bình dân ở Cửa Lò cuối tuần có giá 500.000 đồng/đêm, trong tuần thì rẻ hơn. Thuê taxi đi từ Vinh đến làng Sen và biển Cửa Lò là 600.000 đồng trọn gói. Đồ ăn ở các nhà hàng dọc bãi biển cũng có giá rất khác nhau.

Hanoi_girl
Source: travelblog.org
:

No comments :

Post a Comment