Sunday, September 14, 2014

» Home »

The Mid-Autumn Festival 2014

Drums and lion heads
At a stall on Hàng Mã street
 in Hanoi's Old Quarter
8 Sep 2014 - Today is our full moon day or Mid-Autumn Festival. It is 5 years since my last blog about the Mid-Autumn Festival in Hanoi which I published in 2009. One week ago I took my nephew and niece to visit a big market in the Old Quarter where traditional lanterns and toys are sold for this event. In Vietnam, the Mid-Autumn Festival is considered as the festival for children and we buy them lanterns or toys as well as presenting each other moon cakes. On r the 15th of August based on our lunar calendar a big party is organized fochildren and they parade with lanterns or watch lion dance.

We walked along some streets in the Old Quarter and enjoyed great atmosphere there. It has been a long time since I went to this place. Two years ago I was traveling in the North West of Vietnam during the moon festival and I saw local people parading on the street or practicing lion dance.

My nephew next to a lion head
Last year I was in Ho Chi Minh City in southern Vietnam. There was not exciting atmosphere like I expected. The area where I stayed was quite quiet and there were only moon cake and lantern shops. Later I found that I should have gone to the lantern street in District 5 (or China town). Next time if I go back to this city during the moon festival, I would like to visit there for taking photos.

After walking around and seeing various shops my niece decided to buy plastic cooking toys. My nephew was more interested in reading books so he didn't want to buy anything. Except for traditional lanterns and toys like star-shaped lanterns, rabbit-shaped lanterns, masks, lion heads and drums, this year we had a new type of lantern which indicates our love for Vietnam's islands.
A lantern indicating our
 love for Vietnam's islands
When I was a little girl, we had some different types of toys and they were all made in Vietnam. Some Vietnamese traditional toys are still sold until today, but other Chinese toys can also be seen at the market. I tried to find our traditional toy which is a little steel boat but couldn't find it so I missed it this year. Some people told me that it's now sold on another street in Hanoi's Old Quarter. Some Vietnamese vendors put lanterns onto a wooden bar and stand around the market. You can buy a small star-shaped lantern at 50 US cents and a bigger one at 1.5 USD. A little lion head made from paper can cost 2 USD and a mask costs 1.5 USD. They were made in some villages outside Hanoi before the moon festival and this is a very busy season for them.

Tết Trung thu - Ngày 8/9/2014

Hôm nay là ngày Tết Trung thu ở Việt Nam. 5 năm đã trôi qua kể từ khi tôi viết blog về Tết Trung thu vào năm 2009. Cách đây một tuần, tôi dẫn cháu trai và cháu gái đi chơi chợ Tết Trung thu ở phố Hàng Mã và phố Hàng Lược. Đã rất lâu rồi tôi mới quay trở lại đây để chụp ảnh. Chúng tôi cùng hòa mình vào bầu không khí sôi động với tiếng trống rộn ràng và dòng người tấp nập đi qua các gian hàng ở chợ.
Star shaped lantern
Ngoài những đồ chơi truyền thống như đầu sư tử, đèn ông sao, đèn con thỏ, trống và mặt nạ thì năm nay còn có thêm các loại đèn lồng với chủ đề biển đảo. Ở đây cũng có nhiều đồ chơi dùng cho lễ hội hóa trang và đồ chơi Trung Quốc, khác xa với những món đồ chơi mà chúng tôi từng thấy suốt thời ấu thơ. Những người bán hàng rong cầm theo những chiếc đèn ông sao treo trên một thanh gỗ dài và họ đứng rải rác trên các con phố. Loại đèn nhỏ có giá 10.000 đồng và đèn lớn hơn có giá 30.000 đồng. Một chiếc đầu sư tử cỡ nhỏ có giá 40.000 đồng, còn mặt nạ giấy bồi thì là 30.000 đồng. Trống cũng có nhiều kích cỡ khác nhau. Cháu gái của tôi mua nhiều đồ chơi nấu ăn bằng nhựa do Việt Nam sản xuất, còn cháu trai thì chỉ thích đọc truyện Doremon nên không muốn mua gì.

Some types of lanterns
Điều mà tôi mong muốn tìm kiếm nhất là những chiếc tàu thủy bằng sắt ở làng Khương Hạ thường hay được bày bán ở đầu đường Hàng Mã hay trên đường Hàng Lược thì hoàn toàn không có. Tôi quay trở lại chợ 2 lần nữa mà cũng không thấy. Mọi người nói với tôi là loại tàu thủy này hiện giờ bán ở phố Hàng Thiếc. Thật tiếc là chợ Trung thu lại thiếu thứ đồ chơi truyền thống này.

Dip Tết Trung thu 2 năm trước thì tôi đang ở thị xã Nghĩa Lộ của tỉnh Yên Bái. Người lớn và trẻ em cùng rước đèn Trung thu ở ngoài đường rất vui. Còn ở thị xã Than Uyên của tỉnh Lai Châu thì có diễn tập múa sư tử khi tôi đến đó. Trung thu năm ngoái thì tôi ở Sài Gòn.

Various masks made of paper
Tôi không cảm thấy không khí Trung thu sôi động như ở Hà Nội. Khu vực nơi tôi ở là quận Bình Thạnh và chỉ có vài hiệu bánh trung thu và đèn lồng, đến cả tiếng trống và múa sư tử cũng không có. Sau này tôi mới biết được là phố đèn lồng là ở quận 5 của người Hoa và ở đây rất tấp nập vào dịp Tết Trung thu. Nếu có dịp quay trở lại Sài Gòn lần sau vào dịp Tết Trung thu, nhất định tôi sẽ ghé thăm nơi này.






Hanoi_girl
Source: http://www.travelblog.org

No comments :

Post a Comment