Sunday, October 12, 2014

» Home »

The 60th anniversary of Hanoi’s Liberation Day


Hanoi’s Liberation Day
By Hoàn Kiếm lake in Hanoi's center
This shot was taken on evening 8 October when
I went down to Hanoi's center with my parents.
10 October 2014 - Today we celebrate the 60th anniversary of Hanoi’s Liberation Day. On 9 October 1954 the French troops left Hanoi and the war against the French was going to an end. Next day the Vietnamese soldiers came into Hanoi from different directions and they were happily greeted by the Hanoians. There are many activities in Hanoi these days and I saw many foreign tourists around Hoan Kiem lake in Hanoi's center. Some Vietnamese students approached to talk with them. The streets are decorated with flowers and colorful lights at night as well as flags everywhere. You can go to see photo exhibitions, music concerts or fireworks at 30 different locations in and around the city tonight.



Watering flowers by Hoàn Kiếm lake in Hanoi's center
Female workers were watering flowers
which are decorated for the event.
On this day 4 years ago I walked around Hanoi with an English friend. It was the day when we celebrated the 1000th year anniversary of the city. It was also the last trip for my friend to see his favorite city Hanoi and his old friends. When seeing my photos in this blog, I believe he will be touched and wish to live in this festival atmosphere again. This year Hanoi celebrate a big event in the autumn. During the Female workers were watering flowers which are decorated for the event past 4 years, I have been to different places in Vietnam and abroad, but no where is like home. I feel happy and proud to have the chance to experience this important event in my home city.

Watering flowers by Hoàn Kiếm
 lake in Hanoi's center
Female workers were watering flowers
which are decorated for the event.
I went down to Hanoi's center with my parents a couple of days ago. We walked around Hoàn Kiếm lake in Hanoi's center and saw the last preparation works for the event. We waited until evening when the lights were turned on and the whole area looked so beautiful. When we walked along a street, my father said that this time 60 years ago he was preparing to head north on a mission. He was one of the southern cadres who was sent to northern Vietnam for training. He arrived in Hanoi on 1 January 1955 and that day changed his life for ever. Because of the Vietnam War, he had to stay in northern Vietnam and only went back home to see his parents 20 years later. My father chose to stay in Hanoi for the rest of his life and he really loves it. My parents have witnessed all the changes in Hanoi city during the last 60 years. I think that the most difficult time for them was to see the city destroyed by American bomb.

The B&W photos in this blog were taken from website vnexpress.net. You can see how Hanoi and the local people looked like in 1954.

Kỷ niệm 60 năm ngày giải phóng thủ đô (10/10/2014)

My parents and their 60 years in Hanoi
My parents have witnessed all the changes
in the city during the last 60 years. My mother
 was born here while my father arrived in Hanoi
from central Vietnam on 1 Jan 1955.
Vào ngày này cách đây 4 năm, tôi và một người bạn người Anh Quốc đang đi trên các con phố của Hà Nội và hòa mình trong bầu không khí sôi động của dịp kỷ niệm 1000 năm Thăng Long - Hà Nội. Đó cũng là chuyến đi cuối cùng của ông tới Việt Nam để thăm lại thành phố Hà Nội là nơi yêu thích của ông và gặp lại những người bạn cũ. Khi xem những bức ảnh trong blog này, tôi tin là ông sẽ rất xúc động và mong ước được sống lại bầu không khí lễ hội đó. 4 năm đã trôi qua, Hà Nội mới lại có một sự kiện lớn như thế này và vào đúng mùa thu. Trong 4 năm qua, tôi đã đặt chân đến nhiều vùng đất của Việt Nam và thế giới. Và bây giờ tôi lại được trải nghiệm sự kiện quan trọng này trên quê hương tôi với cảm xúc thật đặc biệt và tự hào.

Lighting decorations on Hanoi's streets
Streets in Hanoi are decorated with colorful
lights and they look beautiful at night.
Hai hôm trước, tôi đi cùng cha mẹ của tôi xuống Bờ Hồ để thăm quan các công trình trang trí cho dịp kỷ niệm. Chúng tôi đi vòng quanh hồ, ghé thăm khu vực tượng đài Vua Lý Thái Tổ với sân khấu, màn hình và âm nhạc. Chúng tôi chụp ảnh ở trước cửa đền Ngọc Sơn là nơi có xếp chữ số 60 năm bằng hoa. Chúng tôi đợi trời tối khi các con phố đã lên đèn và cả khu vực trung tâm Hà Nội trông thật rực rỡ. Một triễn lãm ảnh có tên "Hà Nội ơi" ngay bên hồ Hoàn Kiếm với 60 tấm hình về tình yêu Hà Nội của tất cả mọi người. Tháp Rùa được trang trí bằng đèn và trông càng đẹp hơn với ánh sáng từ phía sau là khu vực sân khấu tượng đài Vua Lý Thái Tổ. Các trục đường Hàng Khay, Tràng Tiền, Đinh Tiên Hoàng và Bà Triệu cũng rực rỡ ánh đèn.


Soldiers came into the city on 10 Oct 1954
The soldiers were greeted by Hanoians
when they came into the city. The last
French soldiers left Hanoi the day before.
Khi chúng tôi đang đi bộ trên đường, cha của tôi nói với tôi "Ngày này 60 năm trước ba đang chuẩn bị tập kết ra Bắc. Đúng ngày 1/1/1955 thì ra đến Hà Nội". Tôi nói với cha của tôi "Đó là ngày thay đổi cuộc đời của ba mãi mãi, vì ba đã chọn gắn bó với Hà Nội trong suốt phần đời còn lại của mình". Cha mẹ của tôi cũng là những người đã nhìn thấy Hà Nội thay đổi ra sao trong suốt 60 năm qua. Họ đã trải qua những ngày tháng chiến tranh gian khổ và thời bao cấp để thấy Hà Nội được như ngày hôm nay.

Nếu bạn có cơ hội đến Hà Nội vào dịp này, bạn sẽ được thăm quan các triển lãm, các hoạt động tái hiện cuộc sống của người Hà Nội xưa, biểu diễn âm nhạc ngoài trời và xem bắn pháo hoa tại 30 điểm trong thành phố Hà Nội vào tối ngày 10/10. Tôi cũng nhìn thấy nhiều người nước ngoài quanh hồ Hoàn Kiếm là các khách du lịch. Nhiều bạn trẻ người Việt rất thích thú khi được trò chuyện với họ. 10 năm nữa sẽ là một thế hệ trẻ khác đứng trên các sân khấu ca nhạc hát các bài hát hào hùng về Hà Nội.

(Nguồn trích dẫn các bức ảnh đen trắng: vnexpress.net)

Hanoi_girl
Source: http://www.travelblog.org

No comments :

Post a Comment