Thursday, February 26, 2015

» Home »

Tết 2015 in Hanoi (the Year of the Goat)


A good luck wish for
the New Year
New Year decoration at
 a shopping mall in Hanoi
It has been six years since my last Tết (Vietnamese Lunar New Year) celebration in Hanoi as I often traveled in other cities of Vietnam and abroad during the holiday. This year we have a long holiday (9 days) so it is a good chance for our family reunion. I spent the week before Tết learning to drive a car. This was a new experience for me and I really enjoyed learning this new skill. I found a private instructor and he often arranged another learner going with me, so that we could share the cost. Our driving lesson lasted 5 hours every morning and it cost us USD 10 per hour. However, some days I drove by myself under instructor's guidance and we traveled over 130km on different roads. The week before Tết is always the busiest time of the year. The road is very crowded and the traffic is unorganized at times. On the first day of my driving lesson I had to drive on a busy highway. I still remember that day as I drove like a drunk, sometimes moving toward left side, sometimes toward right side. Every day we drove to a driving course outside Hanoi which is quiet comparing with other sites where 20 cars may practise at the same time. However, we only practised there for an hour then back on the road again.


Goat painting (by artist Phương Hoa)
Source: vnexpress dated 17 Feb 2015
Learning to drive a car is a very interesting experience as I could discover different roads and have a different view of places behind my steering wheel. This is very different with other adventures that I've got when I traveled. We went along narrow and crowded streets of Hanoi at the rush hours in the morning, or got through chaos of traffic jam in the afternoon when people went out shopping for the New Year. Some day we traveled on a highway where I could reach speed of 90 km per hour. I love to go along country roads outside Hanoi and saw flower fields on both sides. We visited a stork forest with beautiful bamboo trees. One day I drove on a beautiful misty bridge. A pick up truck carrying peach trees was going in front of me and it made the scenery even more amazing. We passed by the rice fields and country markets and saw high rise buildings of Hanoi at the end of a motorway. They were all amazing experiences and I could see how my life has changed after a week. Certainly, driving under guidance of an instructor is always easier than driving by yourself. Using a car with manual transmission is more complicated, in addition to unorganized traffic in Vietnam, for me it is still a challenge to drive in the big cities. It always requires a lot of time and experiences to be confident to drive by ourselves.

Happy New Year 2015
New Year decoration at a shopping mall in Hanoi
I spend most of the time during Tết with my family and we have parties every day. There will be some New Year celebrations like fireworks on the New Years Eve and traditional activities at public places. After a long time of not celebrating Tết in Hanoi I feel both familiar and new in many ways. Happy Tết to everyone!








Happy New Year on flowers
Sáu năm rồi tôi mới lại đón Tết ở Hà Nội. Những lần Tết trước đây, tôi thường ở những vùng miền khác của Việt Nam như Hội An, Nha Trang hay Sài Gòn, hoặc tôi ra nước ngoài du lịch. Năm nay, em gái của tôi ở Sài Gòn cũng đưa gia đình ra Bắc ăn Tết, nên cả nhà lại có cơ hội đoàn tụ. Suốt một tuần trước Tết, tôi dành thời gian đi học lái xe ô tô. Tôi tìm một thày giáo dạy riêng cho tôi, nhưng thầy thường bố trí thêm một học viên nữa để chúng tôi thay nhau lái xe và có thể chia sẻ chi phí. Cũng có ngày tôi tự lái xe một mình dưới sự hướng dẫn của thày và chúng tôi đi xa đến hơn 130km. Khoảng thời gian trước Tết là lúc giao thông đông đúc và lộn xộn nhất trong năm. Ngay ngày đầu tiên, thầy giáo đã để chúng tôi lái xe và đi đường trường. Lần đầu tiên tập lái tôi có cảm giác như người say rượu vì lúc thì ở bên phải khi thì ở bên trái. Chúng tôi thường đi theo quốc lộ 32 về thành phố Sơn Tây. Ở đây có một bãi tập và rất vắng vẻ, khác hẳn với các bãi tập khác khá đông đúc. Mỗi lần vào bãi tập này thì cũng phải trả tiền (30.000 đồng). Tuy nhiên, chúng tôi cũng chỉ dành một tiếng đồng hồ tập ở đây rồi lại lái xe trở về Hà Nội, vì thời gian tập với thày chỉ có 5 tiếng đồng hồ mỗi ngày với giá tiền là 1 triệu đồng.

Học lái xe ô tô là một trải nghiệm rất thú vị, vì khám phá các con đường phía sau vô lăng khác hẳn với các trải nghiệm du lịch mà tôi từng trải qua trước đây.
Peach blossoms - symbol of Tết
There are many flower markets around
Hanoi before the New Year holiday.
Chúng tôi đi qua các con đường chật hẹp, đông đúc và tắc nghẽn của Hà Nội vào lúc giờ cao điểm buổi sáng khi mọi người đi làm, có khi giao thông còn hỗn loạn, đặc biệt vào buổi chiều khi mọi người đổ ra đường đi mua sắm. Có khi chúng tôi ra đường cao tốc nơi tôi có thể phóng xe đến 90km/giờ. Tôi rất thích đi qua các con đường quê ở Đan Phượng với cánh đồng hoa ở hai bên, thăm các địa danh của tỉnh Hà Tây cũ như Rừng Cò, Suối Hai, hay ngắm nhìn Cầu Nhật Tân mờ mờ trong mây mù, ngay phía trước tôi là một chiếc xe tải nhỏ chở những cây hoa đào, được ngắm nhìn Hà Nội với những chợ hoa Tết ở bên đường hay những tòa nhà cao tầng cuối con đường cao tốc Láng - Hòa Lạc, ngang qua phiên chợ quê và những cánh đồng lúa. Tất cả là những trải nghiệm vô cùng thú vị. Tôi có thể cảm nhận thấy cuộc sống của mình thay đổi khá nhiều chỉ sau một tuần. Tất nhiên, lái xe với sự có mặt của thày giáo với chân phanh phụ thì dễ dàng hơn nhiều so với việc tự lái xe. Các thao tác số sàn cũng khá phức tạp và cũng khá căng thẳng khi đi vào trong thành phố. Cho đến khi có thể tự tin lái xe được thì sẽ đòi hỏi một thời gian dài và nhiều kinh nghiệm xử lý các tình huống.

Phần lớn thời gian dịp Tết, tôi dành thời gian cùng với gia đình. Năm nay không có gì đặc biệt, cũng giống như mọi năm, chúng tôi chỉ tụ tập nấu nướng và ăn uống. Sau một khoảng thời gian dài không đón Tết ở Hà Nội, tôi cảm thấy mọi thứ vừa thân quen lại vừa mới mẻ. Hy vọng là tôi sẽ có thêm những trải nghiệm mới mẻ vào năm mới này.

Hanoi_girl
Source: http://www.travelblog.org

No comments :

Post a Comment