Saturday, November 17, 2012

» Home »

Đá Chông historical site

Direction board to the site
Direction board to the site

Đá Chông (65km away from Hanoi) used to be a reserve
headquarters of the Central Committee during 1960 - 1969.
After that it became a place for preserving
Hồ Chí Minh's body during 1969 - 1975.

Sunday 29 July 2012 – I travelled with my parents and other old people from their retirement organisation to Đá Chông historical site which is located 65km away from Hanoi. The area is 234ha in extent, mostly hills and jungle with two large lakes. There are many sharp rocks which look like arrows. Perhaps it is the reason why the locals called this place as “Đá Chông” (arrow rocks). In May 1957, President Hồ Chí Minh visited this place for the first time on an inspection of army practice. He decided to choose this place as the reserve headquarters for the Central Committee. 






One of three cars at the site
One of three cars at the site

One of three cars which was used
for carrying Hồ Chí Minh's body from
Hanoi to Đá Chông. (Một trong ba chiếc
 xe dùng để chở thi hài Bác Hồ từ
Hà Nội đến Đá Chông).
During 1960 – 1969 which was the severe period of the resistance war again the Americans, Đá Chông had its secret name as “K9” where Hồ Chí Minh and other leaders had meetings and made important decisions for the country, as well as receiving guests from China and Russia. When Hồ Chí Minh passed away on 2 September 1969, Đá Chông changed its secret name to “K84”. Some additional facilities were built such as a house with a glass case for Hồ Chí Minh’s body and an underground tunnel. Hồ Chí Minh’s body was preserved in this place for 6 years (from December 1969 to July 1975). The country was reunified in April 1975. His body was moved to the mausoleum on the Ba Đình square in Hanoi three months later. 

In order to visit this important historical site, my father had to get an introduction letter and certification from the Fatherland Frontier organization of the Ward where we are living, then approval from the Management Unit of the Hồ Chí Minh Mausoleum. The procedures were quite complicated, so my father had to fulfil all the paper requirements. Foreigners and foreign tourists as well as individual Vietnamese are not allowed to visit this place. For a long time Đá Chông has been protected as a top secret and absolutely safe headquarters. It has been open to the public recently, but only delegations or groups of visitors could visit after being approved by the authorities.

Propaganda poster at the site
Propaganda poster at the site

This is a communist propaganda poster to study
and follow Hồ Chí Minh's sample which was placed at
 the site. You can hear and see this slogan
every day everywhere in Vietnam.
It rained the whole day, so we had to walk in the rain with umbrellas. The old people are weak, but they were still eager to walk so far. First, we walked along the road by a lake then through jungle to a house which was built following stilt house architecture. 
This is the place where the leaders' meetings were held and guests from China and Russia were received. We then saw a tunnel next to the house. It’s 3m in depth and leads to the Đà river. In case of attack, Hồ Chí Minh and other leaders could escape and there was a boat available at the other end of the tunnel. 

We walked to the arrow shaped rocks where Hồ Chí Minh first visited in 1957 and decided to choose this place as the reserve headquarters. Then we moved on to the next site and saw 3 cars which were used for carrying Hồ Chí Minh’s body 6 times between Hanoi and Đá Chông during 6 years (1969 – 1975), one of which could go in the water. Our final destination was the house where the first glass case was used for preserving Hồ Chí Minh’s body.

On the way back to Hanoi we went to the Museum of Hồ Chí Minh trail (the famous trail during the American war) but it was closed on Sunday.

I’m off for another trip to the Central Vietnam. I will travel with my parents to Quảng Ngãi province and visit the place where my father was born.

Khu di tích Đá Chông – Ngày 29/7/2012

Bomb shelter
Bomb shelter

This shelter is 3m in depth and close
to the place where the leaders of the
Central Committee of the Communist Party
used to live. It leads to the Đà river.
Ngày Chủ nhật vừa qua, tôi đi cùng cha mẹ và các cụ trong ban hưu trí đến thăm Khu di tích Đá Chông. Khu di tích này thuộc huyện Ba Vì, cách thị xã Sơn Tây khoảng 25 km, với diện tích là 234 ha, phần lớn là đồi rừng và có 2 hồ rộng. Tại đây có nhiều tảng đá thon nhọn mọc từ dưới đất lên giống như hình mũi chông, nên người dân địa phương gọi địa danh này là Đá Chông. Tháng 5 năm 1957, Bác Hồ tới đây lần đầu tiên trong một lần kiểm tra Sư đoàn 308 diễn tập bên sông Đà. Nhận thấy địa thế hiểm trở và thuận tiện cho giao thông, Bác quyết định chọn nơi này làm khu căn cứ của Trung ương. 

Từ năm 1960 – 1969, Đá Chông với mật danh "K9" là khu căn cứ dự phòng của Trung ương. Tại đây, Bác Hồ và các lãnh đạo trong Bộ Chính trị đã họp bàn và quyết định những vấn đề quan trọng của đất nước, cũng như đã đón tiếp 2 đoàn khách đến từ Nga và Trung Quốc. Khi Bác Hồ qua đời vào ngày 2/9/1969, khu căn cứ Đá Chông được xây dựng thêm công trình nhà kính và hầm ngầm. Với mật danh là "K84", khu căn cứ này là nơi giữ gìn thi hài Bác trong 6 năm (từ tháng 12/1969 đến tháng 7/1975). Sau khi đất nước được thống nhất, ngày 18/7/1975, thi hài Bác được di chuyển về công trình Lăng Chủ tịch Hồ Chí Minh tại quảng trường Ba Đình. Từ đó đến nay, công trình "K84" trở thành nơi dự phòng.

Walking through jungle to the site
Walking through jungle to the site

We had to walked along the road by a lake then through
jungle (Đường vào khu di tích đi qua một hồ nước và khu rừng)
Để đến thăm được khu di tích này, cha của tôi đã phải xin giấy giới thiệu của Mặt trận Tổ quốc của phường, sau đó phải có danh sách đoàn được đóng dấu giáp lai, và cuối cùng là phải được sự chấp thuận của Bộ Tư lệnh Lăng. Các thủ tục khá phức tạp và luôn thiếu giấy tờ nào đó, nên cha của tôi đã phải đi đi lại lại mất 5 lần. Người nước ngoài và khách du lịch người Việt đi riêng lẻ không được vào thăm quan tự do. Trong suốt một thời gian dài, Đá Chông là khu căn cứ được bảo vệ bí mật và an toàn tuyệt đối. Mặc dù khu vực này đã mở cửa cho khách thăm quan, nhưng chỉ có các đơn vị và đoàn thể được sự chấp thuận của Bộ Tư lệnh Lăng mới được vào thăm. Lúc ra và vào cổng đều có trạm gác của bộ đội và một chú bộ đội đứng nghiêm giơ tay chào xe ô tô khi đi qua. 

The rocks at Đá Chông
The rocks at Đá Chông

In May 1957, Hồ Chí Minh came to this place for
 the first time and he ate rice next to three arrow shaped rocks.
(Bác Hồ đến đây lần đầu vào tháng 5/1957 và ăn cơm
nắm cạnh những hòn đá giống hình chông này).
Trời mưa suốt cả ngày, nên mọi người trong đoàn phải dùng ô. Các cụ già sức khỏe yếu, nhưng vẫn rất hăng hái đi. Chúng tôi đi theo con đường dọc theo hồ, rồi đi qua một khu rừng với những bậc được xây bằng gạch và rải sỏi để đến ngôi nhà xây dựng theo kiểu nhà sàn. Đây là nơi đã diễn ra các cuộc họp của Bộ chính trị và đón tiếp hai đoàn khách từ Nga và Trung Quốc. Mọi người tiến hành dâng hương rồi đứng nghe cô hướng dẫn viên giới thiệu về khu di tích. Cạnh ngôi nhà này là một căn hầm nhỏ sâu 3m, nhưng hôm nay bị ngập nước vì trời mưa. Căn hầm này có đường dẫn thông ra sông Đà. Trong trường hợp khẩn cấp, các vị lãnh đạo sẽ đi theo con đường này để ra sông và ở đó có một chiếc thuyền đã đợi sẵn. 


Three cars to carry HCM's body
Three cars to carry HCM's body

These cars were used to carry Hồ Chí Minhs body
from Hanoi to Đá Chông during 1969-1975. The left car could go
in the water (Ba chiếc xe chở thi hài Bác từ Hà Nội xuống
Đá Chông từ năm 1969 đến 1975. Chiếc xe ngoài cùng
bên trái có thể đi được trong nước)
Tiếp theo, cả đoàn đi thăm ba hòn đá hình chông là nơi Bác đã ngồi ăn cơm nắm muối vừng vào năm 1957 và sau đó Bác đã quyết định chọn Đá Chông là khu căn cứ dự phòng của Trung ương. Chúng tôi đi tiếp đến nơi lưu giữ ba chiếc xe ô tô dùng để di chuyển thi hài Bác 6 lần giữa Hà Nội và Đá Chông trong suốt 6 năm (1969 – 1975), một trong ba xe này có thể lội nước. Điểm đến cuối cùng là ngôi nhà được xây dựng vào năm 1969. Tại đây có gian phòng để chiếc tủ kính đầu tiên lưu giữ thi hài Bác Hồ. 

Trên đường về Hà Nội, chúng tôi rẽ qua Hà Đông để đến thăm Bảo tàng đường Hồ Chí Minh, nhưng tiếc là bảo tàng đóng cửa nghỉ vào ngày chủ nhật.

Điểm đến tiếp theo của tôi là miền Trung Việt Nam vào đầu tháng 8. Tôi sẽ đi cùng gia đình về thăm quê hương Quảng Ngãi là nơi cha tôi đã được sinh ra.

An altar at the site
An altar at the site

Visitors to the site do the first memorial procedure here (Nơi dâng hương của các đoàn khi đến thăm Đá Chông)
Bomb shelter
Bomb shelter
Fishes in a pond
Fishes in a pond
Natural rock & fishes in a pond
Natural rock & fishes in a pond

Hòn đá non bộ này là hoàn toàn tự nhiên.
A soldier brings flowers to the altar
A soldier brings flowers to the altar

Altar in front of the three rocks (Bàn thờ chỗ ba hòn đá chông).
Walking through jungle to the site
Walking through jungle to the site

The old people are eager to walk to the site.
Soldiers at the site
Soldiers at the site

Construction work is going on in the area by the lake and toward jungle.
Walking through jungle to the site
Walking through jungle to the site

Cobble stones and bricks along the way.
Stairs of important office used during 1960-1969
An office at Đá Chông (used during 1960 - 1969)

This two storey house following stilt house architecture was the place to receive Russian and Chinese guests. It was also the meeting place for the Central Committee (Ngôi nhà hai tầng theo kiến trúc nhà sàn này là nơi tiếp đón hai đoàn khách người Nga và Trung Quốc. Tại đây cũng có phòng họp của Bộ chính trị)
Stairs of important office used during 1960-1969

Meeting room on the first floor. Bed rooms on the second floor.
An important building at the site
An important building at the site

It was built in 1969 after HCM passed away. Inside the building there is a room with the first glass case to keep HCM's body. (Tòa nhà này được xây vào năm 1969 khi Bác Hồ mất. Tại đây còn giữ chiếc tủ kính đầu tiên để thi hài Bác).
Walking by a lake to the site
Walking by a lake to the site
Beautiful lake on the way to the site
Beautiful lake on the way to the site

I am walking along the road by the lake then I have to go through jungle.
Cars used to carry HCM's body
Cars used to carry HCM's body




No comments :

Post a Comment