Saturday, February 9, 2013

» Home »

Vạn Phúc silk village

Weaving machine at a house in Vạn Phúc village
Weaving machine at a house in Vạn Phúc village

It's very noisy at this little factory.
Sunday, 9 September 2012 - Vạn Phúc silk village is located in Hà Đông town, 10km away from Hanoi's center. The village is famous for making silk products as well as embroidery paintings. There are not only silk market and shops, but the interesting part of the visit is to walk around the village and see how the locals live.

I took bus No. 2 to the village and spent a morning there. After getting through the gate to the village, I walked to the village temple, school and then another old gate to the village. Every village in northern Vietnam has a traditional old gate. When walking along the alleys, I heard the noise from the weaving machine which are located inside the local houses. I saw an old house so I came in. Two dogs were barking, but they were inside a cage, so they couldn't bite me. I met a guy inside the house and he was very friendly. He took me to the small weaving factory in his house area and explained to me how to make silk cloth with flowers on it using hard paper pieces with holes.

Bird cages at a local house
Bird cages at a local house

I was walking around the village and found
something interesting.
Although my visit to the village is quite short, I had an interesting experience and met some friendly people. This is one of the villages in Hanoi which still preserves its traditional works for many years.

Villages around Hanoi which make traditional products:

Bát Tràng ceramic village

Phù Lãng ceramic village

Đồng Kỵ furniture village

Chuông hat village (Nón làng Chuông)

Vác village & Cự Đà village

Chuà Thầy pagoda & Chàng Sơn fan village

Đọi Tam drum village

Thổ Hà old village

Làng lụa Vạn Phúc - Ngày 9/9/2012

A friendly guy in the village
A friendly guy in the village

I saw an old house, so I came in and met this guy.
He was connecting these paper pieces, so that
strings can get through them and
 it will create flowers on the silk.
Làng lụa Vạn Phúc nằm ở Hà Đông, cách trung tâm Hà Nội 10km. Tôi đi lên làng lụa bằng xe buýt số 2 và dành một buổi sáng đi dạo quanh làng. Ở đây không chỉ có chợ và các cửa hiệu bán các sản phẩm lụa hay quần áo, mà điều thú vị là đi dạo quanh làng và xem người dân ở đây sinh sống. Sau khi đi qua cổng vào làng lụa, tôi đi bộ đến đình làng, trường học và sau đó đi qua một chiếc cổng truyền thống để vào làng. Mỗi làng quê ở vùng bắc bộ đều có một cổng vào làng với kiến trúc cổ. Khi đi dọc theo các ngõ nhỏ, tôi nghe thấy tiếng ầm ầm của những chiếc máy dệt đặt bên trong nhà của những người dân ở đây.

Nhìn thấy một ngôi nhà cổ, tôi bước vào thăm. Hai con chó sủa, nhưng chúng ở trong chuồng, nên không nguy hiểm. Tôi gặp một cậu thanh niên bên trong căn nhà và cậu rất thân thiện. Cậu dẫn tôi ra xưởng đặt máy dệt ở một gian nhà khác và giải thích cho tôi cách in vải có hình hoa bằng cách kết nối các miếng bìa cứng có lỗ.

Mặc dù thời gian thăm làng lụa rất ngắn ngủi, nhưng tôi đã có một trải nghiệm thú vị và được gặp gỡ nhiều người thân thiện. Làng lụa Vạn Phúc là một trong những làng nghề của Hà Nội vẫn còn lưu giữ được những nét truyền thống trong hàng trăm năm.

Hanoi_girl
Source: http://www.travelblog.org

No comments :

Post a Comment