Saturday, September 7, 2013

» Home »

Ba Bể lake (North East - Part 2)

Sunset over Ba Bể lake

We arrived at the site at 3:30pm and cruised for
3 hours along Năng river and Ba Bể lake. This shot
 was taken at the end of our boat ride.
It has been exactly one week since I started my 4-day trip to visit 6 provinces in the North East of Vietnam (28 to 31 May 2012). I traveled on a tour as it was very expensive if I rented a car with driver and traveled over 1,000km. There were only 4 tourists on the tour (myself and a family from Sài Gòn), plus tour guide and driver, so there were 6 people in total and we traveled in a 7-seater car. During 4 days of the trip, we saw mountains, rivers, dangerous passes, beautiful waterfall on the Vietnam – China border, lakes, caves, and muddy roads where cars and trucks were stuck for hours, as well as rocks which were fell off from the mountains after the rains before we got there. My 4-day tour cost US$150, but I had to pay extra fees for a single room. My travel companions on the trip are well-traveled Vietnamese, so it was interesting to spend time with them.

Cruising along Năng river

Amazing limestone karst mountains on
both sides of the river.
After visiting some famous historical sites in Tuyên Quang province, we traveled 190km to Ba Bể lake which is the largest natural lake in Vietnam. This is my second visit to the site.
I made my first trip to the lake 14 years ago (in January 1998). Ba Bể means “three lakes” and they were given names Pe Lam, Pe Lu and Pe Leng, or simply, Lake 1, Lake 2 and Lake 3. The lake is located in Bắc Kạn province, 200km north of Hanoi. There are some villages of the Tày ethnic minority people in this area. The lake has a water surface area of 500ha, and is more than 8km long, nearly 2km at its widest, and 20-35m deep. In 1995, at the world freshwater lake conference in the United States, Ba Bể lake was recognized as one of 20 special freshwater lakes in the world that should be protected.
Musk-cat meat at our dinner

We stayed overnight in Chợ Rã town which is 16km
away from Ba Bể lake. I ate this food for the first time
(Thịt cầy hương xào lá mác mật trong bữa tối
tại thị trấn Chợ Rã, huyện Ba Bể)
We arrived at Ba Bể lake at 3:30pm and got a boat to cruise for 3 hours. The boat went along Năng river and through Puông cave. We enjoyed great view of limestone karst mountains and trees along the river. Then we walked 500m through a village to Đầu Đẳng waterfall. 14 years ago when I visited the waterfall I could stand by the waterfall for taking photos. Now it seems dangerous for tourists to go down, so there is a steel balcony where we can overlook the waterfall.

We walked back to the boat and continued cruising toward Ba Bể Lake. When we turned left to the lake, it was interesting to see two different colors of the water (red water of the river and blue water of the lake). The beautiful sunset over the lake is one of my highlights on the trip.

Our tour guide suggested us to taste local fishes after we finished the boat ride, so we sat down by the lake and enjoyed simple food while watching the sunset. A local woman baked small fishes over ashes.

A village of the Tày ethnic minority people

On the way to Đầu Đẳng waterfall.
We left Ba Bể lake when it was dark and moved on 16km to Chợ Rã town where we stayed for a night. My impression was that the site has not been changed much in comparison with my first trip 14 years ago, and the natural landscape was not ruined by tourism. We were all glad as the weather was good and we had done the boat ride on the first day of the trip. Next day would be a very busy day for us, as we would go up north to Cao Bằng province which has a beautiful waterfall right on the Vietnam – China border line. The road is in very bad condition so it takes much time for us to get there.

Travel tip: The North East route we had done on this trip: Hanoi – Tuyên Quang (Tân Trào ATK) – Thái Nguyên – Bắc Kạn (Ba Bể lake) – Cao Bằng (Bản Giốc waterfall) – Lạng Sơn – Bắc Ninh – Hanoi. The distance for each section: Hanoi – Tuyên Quang (Tân Trào ATK) 130km, Tân Trào – Ba Bể lake 190km, Ba Bể lake – Chợ Rã town 16km, Chợ Rã town – Cao Bằng town 120km (of which 80km on Highway No. 3), Cao Bằng town – Bản Giốc waterfall 90km (road under construction), Cao Bằng town – Lạng Sơn city 130km (road under construction), Lạng Sơn city – Hanoi 150km (Highway No. 1 – good road).

You can go to Bắc Kạn or Cao Bằng by public bus along Highway No. 3. Ba Bể lake is 54km away from Bắc Kạn town. There are many guesthouses by Ba Bể lake.

Other blogs about the same trip:

Tuyên Quang (North East - Part 1)

Hồ Ba Bể - Ngày 28/5/2012

Buffaloes near the boats and Năng river
Đã tròn một tuần kể từ khi tôi bắt đầu chuyến đi thăm 6 tỉnh Đông Bắc trong tour 4 ngày (từ 28 đến 31/5/2012). Lần này, tôi đặt tour của Công ty du lịch New Star Tour. Mặc dù chỉ có 4 khách du lịch là tôi và một gia đình 3 người từ Sài Gòn, nhưng tour vẫn tổ chức đúng ngày như đã lên kế hoạch. Chúng tôi có tổng cộng là 6 người (4 khách du lịch cùng hướng dẫn viên và lái xe) nên công ty du lịch đặt xe 7 chỗ. Giá tour là 3 triệu đồng và tôi phải trả thêm phụ phí phòng đơn. Đoàn của chúng tôi đã đi hơn 1.000km trong chuyến đi này. Trên đường đi, chúng tôi nhìn thấy phong cảnh núi rừng, những con đường đèo với phong cảnh rất đẹp, những dòng sông, hồ nước, thác Bàn Giốc đẹp nhất Việt Nam và các hang động.
Our boat is going into Puông cave
Chúng tôi cũng đi qua những đoạn đường rất xấu, nơi xe ô tô và xe tải bị sa lầy trong bùn đất và ách tắc hàng tiếng đồng hồ, cũng như những tảng đá lớn rơi từ trên núi xuống bên đường sau những trận mưa trước khi xe chúng tôi đến. Những người bạn đồng hành của tôi trong chuyến đi này là những người Việt Nam yêu thích du lịch và đã đi đến nhiều nơi, nên tôi đã có một khoảng thời gian thú vị khi đi cùng họ.

Sau khi thăm một số di tích lịch sử tại Tuyên Quang, chùng tôi đi 190km đến thăm Hồ Ba Bể của tỉnh Bắc Kạn. Đây là hồ tự nhiên lớn nhất Việt Nam. Sau 3 tiếng rưỡi thì chúng tôi tới nơi. Đây là lần thứ hai tôi đến thăm Hồ Ba Bể.
Đầu Đẳng waterfall

Here I am again. 14 years ago I was here, but at
 the time I took a photo just by the waterfall. Now it's
 dangerous to walk down, so tourists only
 stand here for taking photos.
Tôi đến đây lần đầu tiên vào tháng 1 năm 1998, tức là cách đây 14 năm. Ba Bể có nghĩa là ba hồ và được đặt tên là Pé Lầm, Pé Lù và Pé Lèng, hay đơn giản hơn là Hồ 1, Hồ 2 và Hồ 3. Hồ Ba Bể nằm cách Hà Nội 200km về hướng bắc. Tại đây có một số bản của người dân tộc Tày. Hồ có diện tích mặt nước là 500ha, dài hơn 8km và sâu từ 20-35m. Vào năm 1995, Hồ Ba Bể được công nhận là một trong 20 hồ nước ngọt đặc biệt trên thế giới cần được bảo vệ.

Chúng tôi đến Hồ Ba Bể vào lúc 3 giờ rưỡi chiều và đi thuyền trong 3 giờ đồng hồ. Thuyền của chúng tôi đi dọc theo dòng sông Năng và xuyên qua Động Puông. 14 năm trước tôi được leo lên bãi đất bên trong động, nhưng hiện nay thì các thuyền chỉ đi qua đây. Dọc hai bên bờ sông là những dãy núi đá vôi và rất nhiều cây với hình dạng uốn cong xuống dòng nước. Sau đó, chúng tôi lên bờ và đi bộ 500m qua một bản của người dân tộc Tày và đến thăm thác Đầu Đẳng. 14 năm trước khi tôi tới thăm thác nước này, tôi đã chụp ảnh ở ngay bên cạnh thác. Hiện nay, người ta làm một ban công bằng sắt tại đây và khách du lịch đứng chụp ảnh từ trên cao. Nếu đi xuống phía dưới thì có thể nguy hiểm, mặc dù vẫn có một con đường nhỏ để leo xuống những tảng đá lớn ở phía dưới.
We started our boat ride from here

We just arrived at the site and were going to
 take a small boat and cruise along the river.
Chúng tôi quay trở lại thuyền và đi tiếp về hướng Hồ Ba Bể. Khi thuyền chuyển từ sông Năng sang khu vực hồ, nước sông màu đỏ lẫn với màu xanh của hồ và sau đó chỉ có màu nước xanh biếc. Bức ảnh chụp hoàng hôn trên Hồ Ba Bể ở khu vực đảo Bà Góa được tôi chọn làm bức ảnh đầu tiên trong Blog này.

Cậu hướng dẫn viên dẫn chúng tôi đến một quán nhỏ bên hồ sau khi chúng tôi lên bờ. Từ đây nhìn ra hồ phong cảnh rất đẹp. Chị chủ quán là người dân tộc Tày nướng mấy con cá nhỏ trên tro bếp. Chúng tôi ngồi ngắm hoàng hôn, ăn cá nướng, trứng luộc và uống rượu. Sau đó, cả đoàn lên xe đi 16km về thị trấn Chợ Rã, nơi chúng tôi ăn tối và nghỉ qua đêm. 14 năm tôi mới quay trở lại Hồ Ba Bể và thấy cảnh vật vẫn như vậy. Thật tốt vì du lịch đã không làm hỏng phong cảnh hoang sơ ở đây. Mọi người đều hài lòng vì thời tiết hôm nay rất tốt và chúng tôi đã kịp hoàn thành
chuyến thăm Hồ Ba Bể ngay trong ngày đầu tiên của hành trình. Ngày mai sẽ là một ngày thật dài vì chúng tôi sẽ đến thăm thác Bản Giốc và đường đi rất xấu nên sẽ mất rất nhiều thời gian cho việc di chuyển.

Inside Puông cave
Ghi chú: Cung đường Đông Bắc mà chúng tôi đã đi trong chuyến đi 4 ngày như sau: Hà Nội – Tuyên Quang (ATK Tân Trào) – Thái Nguyên – Bắc Kạn (Hồ Ba Bể) – Cao Bằng (Thác Bản Giốc) – Lạng Sơn – Bắc Ninh – Hà Nội. Khoảng cách từng đoạn như sau: Hà Nội – Tuyên Quang (ATK Tân Trào) 130km, Tân Trào – Hồ Ba Bể 190km, Hồ Ba Bể – thị trấn Chợ Rã 16km, thị trấn Chợ Rã – thị xã Cao Bằng 120km (trong đó có 80km đi theo Quốc lộ 3), thị xã Cao Bằng – Thác Bản Giốc 90km (khoảng 30km đường rất xấu), thị xã Cao Bằng – thành phố Lạng Sơn 130km (đoạn qua huyện Tràng Định đường rất xấu), thành phố Lạng Sơn – Hà Nội 150km.
Cruising along Năng river
Hồ Ba Bể cách thị xã Bắc Kạn 54km. Có nhiều nhà nghỉ ở khu vực bến thuyền Hồ Ba Bể, tuy nhiên khi chúng tôi đi ngang qua đó vào lúc chiều tối thì thấy rất vắng vẻ và khá buồn. Thị trấn Chợ Rã thuộc huyện Ba Bể tuy nhỏ, nhưng có vẻ đông vui hơn một chút. Trước đây đường Quốc lộ số 3 rất hẹp, nhưng hiện giờ thì đường rộng và rất tốt, nên có thể dễ dàng lên Bắc Kạn và Cao Bằng.





Hanoi_girl
Source: http://www.travelblog.org

No comments :

Post a Comment