Saturday, May 24, 2014

» Home »

Bãi Cháy city - Cửa Ông temple - Hạ Long bay

My nephews and niece at Novotel Hotel

My nephews and niece were looking at an Ipad 
during breakfast at Novotel Hotel in Bãi Cháy city.
I returned to Hanoi in mid April after spending 6 months in southern Vietnam and 8 months in Australia. I was happy to go back home and met my family as well as eating my favorite food. My sister from Sài Gòn (HCM city) also went back home with her husband and son during our national holiday, so we made a 4-day trip to Hạ Long bay from 30 April to 3 May 2014. My Swedish brother in law had never been to Hạ Long bay even though he has been living in Vietnam for 3 and a half years. He wished to see the bay so we organized the trip for him.

We rented a 16 seater car with driver and the 11 of us arrived in Bãi Cháy city at 7pm. This city is the place where tourist boats for cruising Hạ Long bay depart every day. 

My nephew and niece at Hạ Long bay

My nephew and niece were standing on 
the boat. We (6 adults and 3 children) 
rented this boat (VND 4.9 million, about 
USD 230) to cruise in the bay for 4 hours.
We stayed for 3 nights at 4-star Novotel Hotel. As it was one of the major national holidays in Vietnam, it was crowded at most tourist sites. It also means that prices were going up, while service quality went down. There were so many Vietnamese at Novotel Hotel (perhaps 95% of the guests were Vietnamese), although the room rate was not cheap at all (VND 3 million per night, about USD 140). We had dinner buffet on our last day and it cost VND 400,000 (about USD 18). On the national holiday like 30 April or May Day it was VND 600,000 (about USD 28).

We spent a day traveling to Cửa Ông temple which is 35km from the hotel. I had not been to this temple before so it was a new experience for me. The temple has a great view as we could see islands far away. Next day we rented a boat (VND 4.9 million, about USD 230) to cruise in Hạ Long bay for 4 hours. We only went to Thiên Cung cave, a floating house where local people sell fish, oysters and snails and went close to some islands like Cock Fighting Island which is the symbol of Hạ Long bay and another island which has its image printed on Vietnamese currency (VND 200,000 notes).

This was my 8th trip to Hạ Long bay. My experiences on every trip were very different.
Hạ Long Ba
We were lucky as the weather was good on the day we visited the bay, as sometimes it rained. The weather in northern Vietnam was quite abnormal this year as it was so humid. As for the food, everyone said that it was expensive in Bãi Cháy city and that was true. It was a good time for our family reunion as we live in different parts of the country. However, for my nephews and niece at ages 8, 5 and 17 months, they enjoyed Ipad and swimming in the pool more than sightseeing.

TP Bãi Cháy - Đền Cửa Ông - Vịnh Hạ Long
(Ngày 30/4 đến 3/5/2014)

Kevin played with a plastic eagle

Cruising Hạ Long bay
Tôi quay trở về Hà Nội vào giữa tháng 4 sau khi dành 6 tháng sống ở Sài Gòn và 8 tháng ở nước Úc. Cảm giác thật vui khi lại được trở về nhà, được gặp lại gia đình và ăn những món ăn yêu thích. Em gái của tôi sống ở Sài Gòn đưa chồng con về Hà Nội nhân kỳ nghỉ lễ cuối tháng 4, nên chúng tôi tổ chức một chuyến đi 4 ngày đến vịnh Hạ Long. Em rể người Thụy Điển của tôi chưa từng đến Hạ Long, mặc dù đã sống ở Việt Nam 3 năm rưỡi. Jan mong muốn được đến thăm Vịnh Hạ Long, nên chúng tôi tổ chức chuyến đi này cho cả gia đình.

Chúng tôi thuê một chiếc xe ô tô 16 chỗ với giá hơn 7 triệu đồng (có lái xe) trong vòng 4 ngày. Khi chúng tôi đến thành phố Bãi Cháy thì đã là 7 giờ tối. Bến tàu thăm vịnh Hạ Long cách khách sạn 3km. Chúng tôi nghỉ 3 đêm ở Khách sạn 4 sao Novotel. Vì là kì nghỉ lễ nên các khách sạn, nhà hàng, địa điểm thăm quan, chỗ nào cũng đông. Giá cả thì tăng lên, còn chất lượng dịch vụ thì đi xuống. 95% khách ở khách sạn Novotel trong kì nghỉ lễ là người Việt, mặc dù giá phòng không rẻ. Phòng của chúng tôi có giá 3 triệu đồng/đêm vì có view nhìn ra vịnh. Nếu ăn buffet vào ngày lễ như tối 30/4 hay 1/5 thì giá tiền là 600.000 đồng/người. Chúng tôi ăn tối buffet sau kì nghỉ lễ, nên giá tiền chỉ là 400.000 đồng/người. Tối 30/4 có lễ hội Carnaval, nhưng chúng tôi không đi xem.


Our first dinner at Novotel Hotel

VND 450,000 (about USD 21) for
 this portion (rice and seafood).
Chúng tôi dành một ngày đi thăm đền Cửa Ông cách TP Bãi Cháy 35km. Tôi chưa từng đến thăm ngôi đền này, nên đây là một trải nghiệm mới mẻ đối với tôi. Từ trên đền có thể nhìn thấy những hòn đảo ở phía xa xa. Ngày hôm sau, chúng tôi thuê tàu (4,9 triệu đồng) và thăm quan vịnh Hạ Long trong vòng 4 giờ. Đây là loại tàu nhỏ vẫn còn giữ nguyên đầu rồng bằng gỗ chứ không phải là loại tàu lớn sơn màu trắng. Các hãng du lịch ở đó chào giá khác nhau. Theo như em gái tôi nói thì nếu đặt tour sẽ là 700.000 đồng/người, nên thuê trọn tàu thì sẽ rẻ hơn. Chúng tôi chỉ vào thăm động Thiên Cung và một ngôi nhà nổi có bán các loại hải sản như cá, ốc biển, thủy sâm và hàu. Tàu cũng chỉ đến gần Hòn Gà Chọi và hòn đảo có in trên hình tờ tiền giấy 200.000 đồng.
Bãi Cháy city at night

View from a cafeteria on a pier.
Đây là lần thứ 8 tôi đến vịnh Hạ Long. Mỗi chuyến đi của tôi lại
là một trải nghiệm khác nhau. Chúng tôi may mắn vì có nắng nhẹ vào ngày thăm quan vịnh, trong khi có những ngày thời tiết không tốt và mưa to. Về đồ ăn thì ai cũng nói là ăn ở TP Bãi Cháy thì khá đắt và đúng là như vậy. Đây là một cơ hội hiếm có cho gia đình chúng tôi đoàn tụ, vì chúng tôi sống ở những vùng miền khác nhau của Việt Nam. Tuy nhiên, đối với các cháu trai và cháu gái của tôi ở độ tuổi 8, 5 và 17 tháng thì Ipad và hồ bơi ở khách sạn còn thú vị hơn là đi thăm quan mọi nơi.

Những bài viết khác về tỉnh Quảng Ninh:

Quan Lạn island

Cát Bà island

Cô Tô & other islands



Hanoi_girl
Source: travelblog.org

No comments :

Post a Comment