Sunday, June 9, 2013

» Home »

Tây Ninh town - Bà Đen mountain - Cao Đài temple


Bà pagoda on Bà Đen mountain
Bà pagoda on Bà Đen mountain
It was Sunday and there were many visitors going to
pray at Bà pagoda on the top of Bà Đen mountain.
Sunday 26 May 2013 – I traveled with a Vietnamese friend and his family to Tây Ninh province which has border with Cambodia. This was my third visit to this province. In 1998, I traveled on a one day tour to Cao Đài temple and Củ Chi tunnels. In 2002, I traveled with some Japanese men in my company on a business trip for surveying the future Trans-Asia Highway. We traveled along a road which was close to Cambodia and stopped at a restaurant in Trảng Bàng town. By chance we met a very interesting person. The restaurant owner was brother of Kim Phúc who was the famous napalm girl in the photo which was then awarded Pulitzer prize in 1972. He was also in the photo (the boy wearing white shirt and running on the front side) and the road in front of his restaurant was the place where the photo was taken. This was one of the most interesting experiences that I got on my travel. Unfortunately, the man died a few years later. Last year when I traveled in Hà Giang (the northernmost province of Vietnam), I saw Nick Ut at a market of the ethnic minority people.He is the photographer of the famous photo. I think I was very lucky to meet with the two war witnesses relating to the photo.

Bánh canh Trảng Bàng (noodle soup with pork)
Trảng Bàng is a town on the way from
Sài Gòn to Tây Ninh town.
 Before this trip, my friend and I searched information about the restaurant of Mrs Kim Phúc’s family in Trảng Bàng town where I visited in 2002. We really wanted to visit the place where the famous photo was taken. We tried to call the number I got from internet, but it was no longer available. We also called 1080 telephone service but nobody knew where it was. 11 years were over since my last visit, so I cannot remember its location. We decided we would not visit this place on this trip.

We left Sài Gòn at 6:30am and traveled 93km to Bà Đen mountain. On the way we had breakfast with noodle soup at a restaurant in Trảng Bàng town. Bà Đen mountain is a famous tourist site in Tây Ninh province. There are some pagodas and a historical site during the American war on the top of the mountain. 
Buddha statues at Bà pagoda
Buddha statues at Bà pagoda
There are several pagodas on
the top of Bà Đen mountain.
Tourists can get there by cable car or walk up stairs. There were many visitors in the pagodas on that day and it was stuffy because of incense sticks.

Then we moved on to Cao Đài temple (9km from Bà Đen mountain). This is a popular tourist destination on the one day tour from Sài Gòn. Cao Đài is a local religion which is an odd mix of Buddhism, Taoism, Confucianism and Christianity. Members of this religion worship 4 times per day and the ceremonies take place at 6am, 12am, 6pm and 12pm. When I got to this temple, the noontide ceremony was going to be held. I decided to take some photos then leave. I couldn’t wait to see the ceremony as my friends were waiting for me outside the temple. I found that the temple still looked the same as the one I visited in 1998, however there were some additional religious works outside the temple.

Dusty road under construction
Dusty road under construction
On the way from Trảng Bàng town to Bà Đen mountain.
We traveled 5km to the center of Tây Ninh town. There are only a few 2-storey buildings along the main road. After so many years the town still has not been upgraded to a city yet. My friend said this town is always like sleepy. Even though this visit was not so interesting like my previous trips, it was still good to go back to this province and see how the place has changed. The highlights of my short visit were the historical site on the top of Bà Đen mountain and view of rice fields from the cable car.

Travel tips: You can book a one day tour to Cao Đài temple (morning) & Củ Chi tunnels (afternoon). The tour price is VND 315,000 (about USD 15) at present (offered by travel agents on Đề Thám street). To get to Tây Ninh town you should go from An Sương bus station in Sài Gòn.

Blog about meeting brother of Kim Phúc: The people I met when traveling

Blog about meeting Nick Út in Hà Giang province: Hà Giang - Part 4 (Mapileng pass & Mèo Vạc)

Tây Ninh – Ngày 26/5/2013


Men playing chess on Bà Đen mountain
Men playing chess on Bà Đen mountain
I was walking up mountain to visit pagodas and a
historical site. I saw these men playing chess
next to a rock with colorful painting.
Chủ nhật tuần trước, tôi đi cùng gia đình một người bạn ở Sài Gòn đến thăm tỉnh Tây Ninh. Đây là lần thứ 3 tôi đến thăm tỉnh này. Chuyến đi lần đầu tiên của tôi là vào năm 1998. Khi đó, tôi đi theo tour một ngày thăm Tòa thánh Cao Đài và Địa đạo Củ Chi. Năm 2002, trong một chuyến công tác khảo sát đường xuyên Á cùng những người Nhật ở công ty nơi tôi làm việc, tôi có dịp đi theo tuyến đường sát biên giới Campuchia. Chúng tôi dừng xe ở một nhà hàng tại thị trấn Trảng Bàng. Thật tình cờ, chúng tôi gặp anh trai của cô Kim Phúc là chủ của một quán bánh tráng Trảng Bàng. Một trong số những bức ảnh treo ở trên tường là bức ảnh nổi tiếng về cô Kim Phúc bị bỏng do bom napalm vào năm 1972. Bức ảnh này về sau đã được trao giải thưởng quốc tế Pulitzer. Cậu bé mặc áo màu trắng chạy phía trước trong bức ảnh chính là anh trai của cô Kim Phúc và con đường phía trước ngôi nhà là nơi bức ảnh nổi tiếng đã được chụp.

Gate to Bà Đen mountain
Gate to Bà Đen mountain
We took a train to the cable car station, then
we got to the top of the mountain by cable car.
Đây là một trong những kỷ niệm thú vị nhất trong cuộc đời du lịch của tôi. Không may là vài năm sau thì anh trai của cô Kim Phúc đã qua đời. Tháng tư năm ngoái trong chuyến đi Hà Giang, tôi nhìn thấy chú Nick Út (người chụp bức ảnh nổi tiếng đó) tại chợ phiên Lũng Phìn của người dân tộc thiểu số. Tôi nghĩ là mình đã rất may mắn khi được gặp hai nhân chứng lịch sử liên quan đến bức ảnh nổi tiếng này.

Trước chuyến đi này, tôi và người bạn của tôi đã cố gắng tìm kiếm thông tin về quán bánh tráng của gia đình cô Kim Phúc tại Trảng Bàng, nơi mà tôi đã đến thăm vào năm 2002. Chúng tôi gọi đến số điện thoại mà tôi tìm thấy trên internet, nhưng số này không còn tồn tại nữa. Chúng tôi hỏi dịch vụ thông tin 1080, nhưng không ai biết quán bánh tráng này ở đâu. 11 năm đã trôi qua kể từ chuyến đi lần trước của tôi, vì vậy nên tôi không thể nhớ được vị trí của quán này ở đâu. Vì vậy nên chúng tôi quyết định là sẽ không dành nhiều thời gian đến thăm Trảng Bàng trong chuyến đi lần này.

A local cake covered by bamboo leaves
A local cake covered by bamboo leaves
Local cake with green bean inside at a restaurant
 in Trảng Bàng town (Bánh ú nước tro lá tre tại
Trảng Bàng có màu giống bánh gio của miền bắc,
 nhưng bánh này có nhân đậu xanh).
Chúng tôi rời Sài Gòn vào lúc 6 giờ rưỡi sáng và đi 93km bằng xe ô tô đến núi Bà Đen. Trên đường đi, chúng tôi dừng lại ăn sáng với món Bánh canh ở thị trấn Trảng Bàng. Núi Bà Đen là một địa danh du lịch nổi tiếng của tỉnh Tây Ninh. Trên đỉnh núi có một số ngôi chùa và một di tích lịch sử trong thời kỳ chống Mỹ. Khách du lịch có thể đi bằng cáp treo hoặc đi bộ lên đỉnh núi. Hôm nay có rất đông khách đến thăm chùa. Mùi hương ngạt thở bên trong các gian điện thờ.

Sau đó, chúng tôi đi tiếp đến thăm Tòa thánh Cao Đài, cách núi Bà Đen 9km. Lúc này là gần đến giờ làm lễ vào lúc 12 giờ trưa, nên tôi được nhìn thấy các giáo dân đang chuẩn bị cho buổi lễ. Mỗi ngày họ phải cầu nguyện 4 lần, vào lúc 6 giờ sáng, 12 giờ trưa, 6 giờ tối và 12 giờ đêm. Tôi không đợi cho đến giờ hành lễ, vì các bạn của tôi đang đợi ở bên ngoài. So với năm 1998, tôi thấy kiến trúc và màu sắc của tòa thánh vẫn nguyên vẹn như xưa, ngoại trừ một số công trình tôn giáo được xây thêm ở phía bên ngoài như khán đài v.v.

Altar (an eye on the ball) at Cao Đài temple
Altar (an eye on the ball) at Cao Đài temple
They worship an eye.
Chúng tôi đi tiếp thêm 5km nữa để đến trung tâm thị xã Tây Ninh. Dọc hai bên con đường chính chỉ Altar (an eye on the ball) at Cao Đài templeThey worship an eye.
có một vài ngôi nhà 2 tầng, còn lại toàn là nhà một tầng. Sau bao nhiêu năm mà thị xã này vẫn chưa lên được thành phố. Bạn của tôi nói là thị xã này lúc nào cũng như là buồn ngủ vậy. Mặc dù chuyến thăm lần này của tôi không thú vị như 2 lần trước, tôi vẫn trân trọng cơ hội được đến thăm một địa danh mới là Núi Bà Đen và xem Tây Ninh thay đổi như thế nào. Những điều mà tôi thích nhất trong chuyến đi lần này là di tích lịch sử trên Núi Bà Đen và view của những cánh đồng nhìn từ trên ga cáp treo.

Ghi chú: Khách du lịch có thể đặt tour một ngày thăm Tòa thánh Cao Đài và Địa đạo Củ Chi trong một ngày. Giá tour hiện thời là 315.000 đồng ở các đại lý du lịch trên phố Đề Thám. Từ chợ Bến Thành có xe buýt đến bến xe An Sương để đi Tây Ninh.

Hanoi_girl
Source:travelblog.org


Roof of Cao Đài temple
Roof of Cao Đài temple

Cao Đài temple in Tây Ninh town
Cao Đài temple in Tây Ninh town

I went to this place in 1998 on a one day tour from Saigon and I was back in 2013. It still looks the same.

Pagoda on the top of Bà Đen mountain
Pagoda on the top of Bà Đen mountain

It's stuffy inside pagoda as people burn incense sticks.

Pagoda on the top of Bà Đen mountain
Pagoda on the top of Bà Đen mountain

Cao Đài temple - Time for noontide ceremony
Cao Đài temple - Time for noontide ceremony

12am is the time for noontide ceremony. There are 4 ceremonies every day at 6am, 12am, 6pm and 12pm.

Cable car to the top of Bà Đen mountain
Cable car to the top of Bà Đen mountain

Great view of the fields

Cable car to the top of Bà Đen mountain
Cable car to the top of Bà Đen mountain

Cable car station - Bà Đen mountain
Cable car station - Bà Đen mountain

Train & cable car station

At a pagoda on Bà Đen mountain
At a pagoda on Bà Đen mountain

Painting inside Cao Đài temple

Inside Cao Đài temple
Inside Cao Đài temple

Cao Đài temple - Time for noontide ceremony
Cao Đài temple - Time for noontide ceremony

Tourists and local members of the Cao Đài religion (wearing white dresses) are waiting to see noontide ceremony at the temple.
1
Walking up to pagoda on the top of Bà Đen mountain
Walking up to pagoda on the top of Bà Đen mountain

No comments :

Post a Comment