Sunday, July 27, 2014

» Home »

Sunday at Việt Phủ Thành Chương

Sơn Tĩnh tower & water
puppet theater
Sunday 1 November 2009 - I traveled with my colleagues to the Thành Chương's Viet Palace which is located 35km from Hanoi's center. Mr. Thành Chương was born in 1949 in a northern province. As a famous artist in Vietnam, he has earned millions of USDs from selling his paintings and he has also collected antiques for years. He bought 10,000m2 of land in Sóc Sơn district, flattened a hill and started building various works of art in his own realm during 2001-2003. Mr. Thành Chương has devoted most of his property, energy, heart and mind to the construction of this realm. At this place we can see the old traditional houses of northern Vietnam, Buddha statues, lacquer paintings drawn by Mr. Thành Chương, wooden furniture and antiques dating from hundreds years ago. Anyone who visits the palace would be surprised at his great love for the invaluable heritage of Vietnamese culture.

There are about 20 places to see at the site, for example, the water puppet theater, the house on stilts, the Mountain God Tower, the thatched cottage with earthen walls, the horse shrine, the Champa gate etc. In one of the houses, there are the most valuable antiques and visitors have to pay an extra fee to see them.

Outside a Vietnamese traditional
house
In Vietnam, at entrance of the old
houses, there was a "giại cửa" or
 "chấn phong" made of bamboo.
The Vietnamese in the old days used
this to prevent wind, rain, sun and also
 devils to enter their houses. It also
made others unable to see directly
their ancestors altars.
I especially liked various statues and found that all the ornaments, which are placed inside or outside the gates or the houses, always match with the landscapes surrounding them and culture of different regions. In order to set up an old house, Mr. Thành Chương had to buy it and moved it to his own palace. This type of house is very expensive. In some villages, the locals want to dismantle their old houses and build new modern ones, they agree to sell them to anyone who is interested in the old things. Every column as well as bricks and tiles must be kept carefully and after being moved to a new site, it will be set up similar to the old one. This proves that there is not only the money but the will and the energy to preserve the traditional houses which are becoming less and less here in Vietnam.

This is the impression of Mr. Raymond Burghard - American Ambassador in Vietnam, 2004 - after visiting the palace: "Thank you Thanh Chuong for this very special visit with my family to your wonderful home. You have preserved, protected Vietnamese culture and art and a perfectly peaceful place. It is also the perfect setting for your beautiful paintings. It says the dream comes true, but you have made the true come to a dream.” (according to Mr. Thành Chương's website)

Travel tips: Public bus doesn't go to the site, so you can cycle or rent a car/taxi with driver for visiting the site and Gióng temple which is also located in Sóc Sơn district.
Buddha statues on an altar
Both sites are located near the Nội Bài international airport in Hanoi. We left Hanoi at 8am and back at 3:30pm. Lunch is served at the restaurant. As there are no direction boards on the way, we had to ask the locals along the way. Here is the address of Việt Phủ Thành Chương in Vietnamese (dốc Dây Diều, xã Hiển Ninh, huyện Sóc Sơn) and telephone number 84-4-37930667, website Thanh Chuong Artist Entrance fee VND 80,000 - 100,000 (about US$5). Closed on Mondays and Lunar New Year's days.

Việt Phủ Thành Chương và Đền Gióng (Sóc Sơn) - Ngày 1/11/2009
Water puppet on the reception counter
Việt Phủ Thành Chương nằm ở dốc Dây Diều, xã Hiển Ninh, huyện Sóc Sơn, cách trung tâm Hà Nội 35km (gần sân bay quốc tế Nội Bài). Trước đây nơi này là một quả đồi trọc, sau đó hoạ sĩ Thành Chương đã san đồi và xây dựng nên vương quốc của những di sản văn hoá Việt. Với diện tích gần 10,000m2, Việt Phủ Thành Chương bắt đầu được xây dựng vào cuối năm 2001 và hoàn thành cơ bản vào năm 2003. Hoạ sĩ Thành Chương đã nói "Việt Phủ là một công trình lớn, một tác phẩm sắp đặt nghệ thuật độc đáo và công phu. Tinh thần chính của nó là tạo dựng và lưu giữ một không gian đậm chất văn hoá, nghệ thuật, đời sống và tâm linh của người Việt. Điều khiến tôi đầu tư lớn nhất, công phu nhất và cũng khó khăn nhất là làm sao công trình này toát lên được cái tinh thần cốt lõi Việt đó."

Hoạ sỹ Thành Chương là một trong những hoạ sỹ hàng đầu của nền hội hoạ Việt Nam đương đại. Ông sinh năm 1949 tại tỉnh Bắc Ninh. Cha ông là nhà văn Kim Lân, một trong những bậc thầy truyện ngắn về làng quê Việt. Ngay từ khi 6 tuổi, Thành Chương đã được coi là thần đồng hội hoạ với vô số giải thưởng trong các cuộc thi tranh trong nước và quốc tế.

At the water puppet theater
Water puppetry is a famous
 form of art performance in
Vietnam. For more information,
pls read my entry about
Vietnamese water puppets.
 Tranh của ông thể hiện một cách nhìn thế giới rất riêng biệt, độc đáo, với tư duy tạo hình hết sức thông minh, linh hoạt của đường nét tạo hình. Ông là một hoạ sỹ khác thường với việc sáng tạo ra một tác phẩm sắp đặt khổng lồ, đó chính là Việt Phủ.

Tại đây, bạn có thể đến thăm nhà sàn của người Mường ở Hoà Bình, hơn 100 năm tuổi. Mặc dù đã được cách tân trong thiết kế và tiện nghi, nhưng ngôi nhà vẫn giữ được tinh thần, vẻ đẹp núi rừng của một ngôi nhà sàn cổ. Nhà Thanh Tĩnh gần 200 năm tuổi với cấu trúc, hoa văn hoạ tiết điển hình của một ngôi nhà đồng bằng Bắc Bộ. Nhà tranh vách đất là điển hình của kiến trúc dân dã. Ngôi nhà truyền thống này còn được gọi là nhà đất tường trình và là cảnh thường thấy ở nông thôn Việt Nam. Nhà có 3 gian 2 chái, hai đầu hồi là nơi để cối giã gạo, cối xay thóc, cày cuốc, thúng mủng dần sàng, vó tép, nơm úp cá v.v. Những nông cụ mà bất kỳ người nông dân Việt Nam nào cũng phải dùng nó để sinh sống. Ngôi nhà thứ tư là nhà Tường Vân. Đây là nơi dành cho những du khách quan tâm hơn đến thú sưu tầm đồ cổ của hoạ sỹ Thành Chương. Nhà Đại Khoa là nhà gỗ xoan được dựng theo kiểu nhà cổ đặc trưng nhất của vùng Bắc Ninh, quê hương của hoạ sỹ.

Trên đây chỉ là 5 trong số các công trình ở Việt Phủ Thành Chương. Tại đây cũng có sân khấu trình diễn múa rối nước, sân khấu trong nhà hát Long Đình nơi các nghệ sỹ biểu diễn chèo, ca trù, quan họ Bắc Ninh.
A painting of the palace owner
The little picture on the right side is of Mr. Thành Chương.
He is a famous artist in Vietnam and also is the owner
of the palace. He is 60 years old now.
Rất nhiều các pho tượng Phật cổ cũng như đồ gốm sứ và tranh của họa sỹ được bài trí khá tự do theo con mắt của mình. Phong cách phóng khoáng hơi khác một chút so với sự bày tượng trong một ngôi chùa. Mỗi đồ vật ở đây đều hài hoà với khung cảnh và chính xác như lịch sử đời sống và văn hoá của mình. Những gì hiện hữu trong hàng ngàn năm văn hiến của nước Việt được phục sinh một cách sáng tạo và chúng ta không khỏi kinh ngạc trước tình yêu lớn lao của hoạ sỹ đối với những di sản vô giá của dân tộc Việt. Ông đã hiến dâng toàn bộ tài sản, sức lực và tâm trí để dựng nên Vương quốc này. Có thể nói rằng Việt Phủ Thành Chương chính là cây cầu kết nối của hiện tại và quá khứ.



Hanoi_girl
Source: travelblog.org

No comments :

Post a Comment